Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Gerard van den Berg benoemd tot lid Stichtingsbestuur Tilburg University

13 oktober 2023
Hoogleraar Gerard van den Berg. Foto: Reyer Boxem

Gerard van den Berg is per 1 oktober 2023 benoemd tot nieuw lid van het Stichtingsbestuur van Tilburg University. Van den Berg is hoogleraar bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de RUG en bij het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Het Stichtingsbestuur van Tilburg University bewaakt de doelstellingen van de universiteit en functioneert als Raad van Toezicht.

Als lid van het stichtingbestuur wordt Van den Berg voorzitter van de Commissie Onderzoek, Onderwijs en Impact. Naast Van den Berg bestaat het Stichtingsbestuur van Tilburg University uit mr. Hugo Reumkens (voorzitter), drs. Jos van Lange, drs. Manon Leijten en prof. dr. Evangelia Demerouti.

Het onderzoek van Van den Berg richt zich op arbeidsmarkten en de relatie tussen economie en gezondheid. Hij studeerde econometrie en filosofie aan de RUG en behaalde zijn doctoraat (cum laude) in 1990 bij Tilburg University. Van den Berg was van 1996 tot 2009 hoogleraar bij de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) en daarnaast heeft hij in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en de Verenigde Staten gewoond en gewerkt. In 2009 ontving hij de prestigieuze Alexander von Humboldt Professorship Prize, de eerste econoom en sociaal wetenschapper ooit die deze prijs heeft gewonnen. Sinds 2010 is prof. dr. Gerard van den Berg lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen.

Gerard van den Berg: “Tilburg University heeft in de afgelopen decennia internationaal een ijzersterke naam opgebouwd als centrum van excellent onderzoek en solide academisch onderwijs. Dit heeft voor mijn gevoel te maken met ‘Understanding Society’. Het begrijpen van structuren, processen, gedrag, interacties en dynamiek is noodzakelijk om kwalitatief goede beleidsaanbevelingen te doen en om een positieve impact op de samenleving te hebben. Ik ervaar het als een voorrecht om bij te mogen dragen aan de verdere ontwikkeling van Tilburg University.”

Laatst gewijzigd:13 oktober 2023 14:46