Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Jan Riezebos benoemd tot lid Programmacommissie Hoger Onderwijs

07 september 2023
Hoogleraar onderwijsinnovatie Jan Riezebos

Hoogleraar onderwijsinnovatie Jan Riezebos is per 1 september 2023 door het NRO (het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek, onderdeel van NWO) benoemd tot lid van de programmacommissie Hoger Onderwijs. Deze commissie programmeert en monitort het door NRO gefinancierde onderzoek naar hoger onderwijs in Nederland. Daarnaast coördineert de commissie enkele specifieke onderzoeksprogramma’s.

Riezebos krijgt de portefeuille wetenschappelijk onderzoek. Tot de taken van de commissie behoren het opstellen van “calls for proposals” binnen de categorieën:

• Grote vragen in het hoger onderwijs;
  • hoger onderwijs voor de toekomst en;
  • inzicht in onderwijsvernieuwing.

Ook stelt de programmacommissie de thema's op voor de Comenius onderwijspremies en enkele specifieke aandachtsgebieden zoals docent-professionalisering.

Naast hoogleraar bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen, is Riezebos ook academisch leider van de Teaching Academy Groningen. “Ik draag graag bij aan vernieuwend onderzoek naar hoger onderwijs en innovatie van dat onderwijs. Als wetenschappers moeten we niet alleen de kennis van ons vakgebied vergroten, maar ook voortdurend onderzoeken hoe nieuwe generaties studenten daarin het best geschoold kunnen worden.”

Het jaarlijkse budget voor onderzoek en onderwijsinnovatie waarover de programmacommissie zich buigt is ruim 32 miljoen euro. De benoeming is voor 3 jaar met een mogelijke verlenging van maximaal 2 jaar.

Meer informatie? Neem dan contact op met Jan Riezebos.

Laatst gewijzigd:07 september 2023 10:24