Leenders hoogleraar Netwerken in markt- en productinnovatie
Dr. Roger Leenders (40) is benoemd tot hoogleraar Netwerken in markt- en productinnovatie bij de Faculteit Bedrijfskunde. In zijn onderzoek richt hij zich onder andere op het effect van (sociale) relaties binnen en tussen innovatieteams en op de vraag wat deze relaties betekenen voor de prestaties van teams en teamleden. Het gaat dan onder meer om grote projecten, waar teams uit verschillende bedrijven en landen samenwerken aan innovatieve en complexe producten.
"We bestuderen bijvoorbeeld een wereldwijd project waarin onder andere satellieten en bijbehorende meettechnieken worden ontwikkeld", vertelt Leenders, "Wij kijken dan niet naar de techniek, maar naar de manier waarop de mensen en bedrijven de ontwikkeling van dit product samen bereiken. Hoe gaan ze met elkaar om, hoe communiceren ze, ofwel: hoe ziet het netwerk eruit. De uitdaging is dan om te bepalen wat voor netwerk goed is en wat juist minder werkt en voor welk doel. Dat verschilt bovendien in de tijd: waar je bij een innovatief product eerst veel creativiteit nodig hebt, is verderop in het proces vooral efficiëntie belangrijk."
Het onderzoek levert uiteindelijk instrumenten op waarmee managers en projectleiders, maar ook indviduele teamleden de interactieprocessen kunnen vormgeven en sturen. "Het meetbaar maken van de effecten is een voorwaarde om tot goede instrumenten te komen", aldus Leenders. "We onderzoeken daarom hoe je 'interactie' meet en hoe je zaken als taakverdeling, probleemoplossing, kennisoverdracht, maar ook 'social talk' tussen en binnen teams in kaart brengt en de effecten op presteren ervan kunt meten."
Onderwijs
De hoogleraar geeft met name colleges in het masterprogramma Business Development en de opleiding Technologiemanagement van de bedrijfskunde faculteit en verzorgt ook post-ervaringsonderwijs. Leenders: "Ik vind het belangrijk om in het onderwijs de interactie tussen theorie en praktijk te laten zien. Studenten moeten kennis hebben van onderzoek én van de vertaling daarvan naar de praktijk. Met voorbeelden van onderzoek uit onze vakgroep wil ik laten zien dat theorie en praktijk niet los gezien moeten worden, maar beide van elkaar kunnen leren."
Curriculum vitae
Roger Leenders studeerde econometrie in Groningen en promoveerde in 1995 in de Sociale Wetenschappen. Sindsdien is hij verbonden aan de Faculteit Bedrijfskunde, eerst als assistant professor en associate professor, en nu als hoogleraar.
Voor meer informatie:
Prof.dr. R.T.A.J. Leenders, tel. (050)363 72 96, e-mail: r.t.a.j.leenders rug.nl
Laatst gewijzigd: | 31 januari 2018 11:51 |
Meer nieuws
-
08 mei 2024
Juliette de Wit, Femke Cnossen and Maite Laméris receive YAG grant
Juliette de Wit, Femke Cnossen and Maite Laméris have received a YAG Grant of € 6,000 for an interdisciplinary project on the long-lasting socio-economic consequences of the ‘Arbeitseinsatz’ in the Netherlands. The grant enables them to explore...
-
02 mei 2024
Johan Remkes te gast in podcast Leiderschap in Onzekere Tijden Live
Oud-minister en oud-informateur Johan Remkes is op 15 mei te gast in de Podcast Leiderschap In Onzekere Tijden. In de liveopname van de podcastaflevering gaat hij met FEB-hoogleraren Janka Stoker en Harry Garretsen in gesprek over de huidige...
-
29 april 2024
Nieuwe dataset belicht oorsprong van moderne economische groei
In een nieuwe update van de gerenommeerde Maddison Project Database werpen economisch historici een nieuw licht op de oorsprong van moderne economische groei.