About us Organization Rules and regulations Education
Header image Groningen Topsportstudiestad

Ezrah van Daal met roeibrons op zak op studiereis naar Kirgizië

Date:25 April 2024
Author:Groningen Topsportstudiestad
Een tevreden Ezrah (links) na de race (Foto: Leo de Keizer)

Kort voor een vierweekse studiereis naar Kirgizië, wist Ezrah van Daal verrassend brons te winnen tijdens het NK Klein roeien op de Bosbaan in Amsterdam. Samen met Hiske Janssen eindigde ze als derde bij de Dames Elite tweezonder. “Het laatste stuk was heel spannend.”

We spreken Ezrah een dag voordat ze vertrekt naar Kirgizië, een land in Centraal-Azië dat grenst aan Oezbekistan, Kazachstan, China en Tadzjikistan. De studente geneeskunde gaat daar een onderzoek doen voor haar scriptie. Het schrijven van de scriptie is één van de laatste loodjes van haar bachelor.

Eerder had Ezrah besloten om de studie tijdelijk on hold te zetten om een reis naar het buitenland te kunnen maken. Om de reis te kunnen bekostigen, moest ze naast het roeien en studeren ook werken. “Ik kon dat niet tegelijkertijd doen,” blikt ze terug. “Daarom stelde ik mijn scriptie en een paar laatste vakken uit. Toen ben ik gaan werken en daarna drie maanden op reis geweest. Eenmaal terug ben ik ook weer gaan roeien.”

Hiske Janssen bracht redding

Sinds januari trainde Ezrah met Bente Kruizinga (studente aan de Hanze, red.) voor het NK Klein. Haar bootpartner kreeg echter kort voor het NK een peesontsteking in haar pols. Het herstel kostte minimaal tien dagen. Te lang om op tijd fit te zijn voor het NK. Hiske Janssen, studente tandheelkunde aan de RUG, bracht redding. Zij zou tijdens het NK uitkomen in de skiff en besloot bij Ezrah in de boot te stappen.

decorative image
Hiske en Ezrah linksboven op het podium van het NK Klein (Foto: Daniel Korvemaker)

“Bente bleef er ontzettend sportief onder en heel erg ondersteunend,” vertelt Ezrah. “Heel sterk van haar omdat ze alleen maar kon toekijken.” Bente zag vanaf de kant dat Ezrah en Hiske verrassend naar het brons roeien. Ezrah: “We roeiden in het weekend drie keer. Na de halve finale dachten we: ‘we moeten er gewoon volle bank ingaan en gaan rammen.’ De finale was echt heel spannend. Vooral het laatste stuk.”

Focus nu meer op de studie

Onder toeziend oog van familie en vrienden slaagden Ezrah en Hiske erin het podium te halen. Voor Ezrah was het meteen een afsluiting van een periode van roeien op wedstrijdniveau. De focus gaat nu meer naar de studie. “Ik weet niet of er voor mij nog zoveel meer te halen valt met roeien,” legt ze uit. “Ik vind het heel erg leuk, maar om echt heel goed te zijn moet ik wel betere resultaten halen. Laat ik het zo zeggen: ik doe ook een studie die veel tijd kost en ik ga volgend jaar aan de coschappen beginnen, dus dan is het ook een stuk lastig te combineren.”

Loading comments...