UniversiteitsmuseumOnderdeel van Rijksuniversiteit Groningen
Universiteitsmuseum Tentoonstellingen Eerdere tentoonstellingen 2014

Lustrumtentoonstelling - For Infinity: 400 jaar wetenschap

Tentoonstelling in de Der Aa-Kerk, 10 april t/m 27 juni 2014

De tentoonstelling in de Der Aa-kerk laat de rijke geschiedenis van de universiteit zien aan de hand van de grote collectie instrumenten en preparaten van het Universiteitsmuseum. Tegelijkertijd biedt de tentoonstelling een blik op de verre toekomst, met interactieve opstellingen, games, discussies en spektakel. Van 1614 tot in de eeuwigheid.

Als wetenschap een etiket heeft, staat daar dan een houdbaarheidsdatum op?

• Wat is leven of wat is ziekte? Ieder antwoord begon vier eeuwen terug met de Bijbel in de hand, maar anno 2014 maken synthetisch biologen zelf nieuw leven in het lab.
  • Waar zijn hemel en aarde? Raken olie en gas op voor al die mensen op aarde?
  • Wat is orde, wat is recht? Hoe verandert dat door de eeuwen heen?
  • Wie maken de universiteit? Welke mensen staan in de etalage van de wetenschap?

Het resultaat is een eigenzinnige expositie, met een prachtig panorama op de betekenis van wetenschap.

Science Acts

Science Acts: een reeks van acht speciale avondopenstellingen van de tentoonstelling 'For Infinity: 400 jaar wetenschap', georganiseerd door ScienceLinX. Avonden voor een breed publiek om een aantal thema's van de expositie verder uit te lichten.

Tentoonstelling For Infinity

De tentoonstelling '400 jaar wetenschap in Groningen' werd ondersteund door:

Stichting Nicolaas Muleriusfonds
Stichting J.B. Scholtenfonds
Stichting WETEX
GasTerra BV
NV Nederlandse Gasunie
Bossers&Cnossen
Nederlandse Aardolie Maatschappij BV
Almirall BV
Teijin Aramid BV
Koninklijk Natuurkundig Genootschap