Centre for Public Health in Economics and Business
Faculteit Economie en Bedrijfskunde
Centre for Public Health in Economics and Business Events Symposia

UMCG/Healthwise/Aletta Jacobs School of Public Health Symposium

Waardegedreven zorg in de praktijk

Internationaal heeft het concept Value-Based Health Care veel belangstelling gekregen en ook in Nederland is een beweging van klinisch leiders, managers, bestuurders en wetenschappers ontstaan die waardegedreven zorg in de praktijk vorm wil geven. De ambitie is groot: betere zorguitkomsten tegen lagere kosten. De manier waarop? Door goede regionale samenwerking die bijdraagt aan het leveren van de juiste zorg op de juiste plaats, door effectief gebruik van zorgdata ten behoeve van lerende organisaties en door meer samen met patiënten te beslissen over de opties in hun behandeling.

Tijdens dit symposium van UMCG, Healthwise en de Aletta Jacobs School of Public Health op 10 januari 2019 deelden gerenommeerde sprekers uit de zorg hun ervaringen en visie omtrent het onderwerp Value-Based Health Care.

Waardegedreven zorg

Kees Ahaus

Kees Ahaus begon de middag met een presentatie over zijn onderzoek over wat waardegedreven zorg eigenlijk behelst. Vervolgens stond Ahaus stil bij drie valkuilen in waardegedreven zorg.

Bekijk de PowerPoint presentatie van Kees Ahaus terug.

Lees Kees Ahaus zijn blog over de valkuilen in waardegedreven zorg

Keynotes

De eerste keynote van de dag werd gegeven door Geert van den Enden en Mariëlle Bartholomeus. De Algemeen Directeur en Medisch Directeur spraken over de toekomstbestendige zorg van Bernhoven.

De tweede keynote werd gegeven door Arnold van Halteren van het Zorginstituut, waar ze bezig zijn met uitkomstmeting, zodat ze naast de kosten ook inzicht krijgen in de opbrengsten.

Stromen

Naast de plenaire presentaties van de dag waren er drie stromen waaruit de deelnemers konden kiezen. Via de links hieronder kunt u de PowerPoint presentaties terugzien.

Stroom 1: Presentaties door de klinische leiders van de proeftuinen waardegedreven zorg

Stroom 2: Data as an asset: Presentaties over de mogelijkheden die de Geras-cohortstudies bieden

Stroom 3: Perspectief van de patiënt: Presentaties over de implementatie van PROMs in de spreekkamer en samen beslissen

Laatst gewijzigd:02 juni 2023 14:10