Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijvenWetenschapswinkelsOver de Wetenschapswinkels

Docenten en studenten kunnen meer uit feedback halen

31 augustus 2017

Peerfeedback krijgt in het hoger onderwijs steeds meer aandacht, maar aan de effectiviteit ervan wordt onterecht nog veel getwijfeld. Dat concludeert masterstudente Communicatie en Informatiewetenschappen (CIW) Jorieke Lindner in haar onderzoek naar de effectiviteit van peerfeedback in het hoger onderwijs. ‘Docenten zijn zich er van bewust dat goede feedback bijdraagt aan de groei van de student, maar ze weten niet altijd hoe ze goede feedback moeten geven of organiseren.’

Jorieke Lindner
Jorieke Lindner
Theorie en praktijk bij elkaar brengen

Jorieke voerde haar onderzoek uit voor de Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie, op verzoek van RUG-docenten Taalvaardigheid Frans. Jorieke deed literatuuronderzoek en koppelde dat aan de praktijk. Dat deed ze door feedback in de colleges te analyseren en goed te kijken naar de wensen van docenten en studenten. Zo kon ze adviezen geven die bewezen effectief en praktisch haalbaar waren.

Feedback als onderdeel van een proces

Effectieve peerfeedback gaat volgens Jorieke niet primair over tijdsbesparing voor de docent, zoals D66’ers Rinnooy en Wirken onlangs nog betoogden in Trouw, maar over het verbeteren van het leerproces van zowel de feedback gevende als de feedback ontvangende student. Daarom is hetbelangrijk om verder te gaan dan elkaar corrigeren, concludeert Jorieke: ‘Het gaat bij feedback ook over het aangeven van het verschil tussen het huidige niveau en het niveau wat de student zou moeten halen (feedup) en hoe de student dit kan overbruggen (feedforward). Daarnaast wordt feedback effectiever wanneer er voldoende positieve feedback wordt gegeven en er discussie over feedback kan ontstaan.’

Aan de slag met feedback: training en -formulieren

De praktische resultaten van Joriekes onderzoek zijn bruikbaar voor docenten en studenten in alle vakgebieden. Ze ontwierp een peerfeedbacktraining die docenten aan het begin van elke collegereeks in kunnen zetten om het belang van peerfeedback te verduidelijken en de kwaliteit ervan te verhogen. In deze training staat tevens de belangrijkste informatie over effectieve feedback samengevat. Daarnaast zijn er feedbackformulieren gratis downloadbaar: ‘Als deze formulieren ingevuld worden, is het niet meer nodig om ook in essays nog aantekeningen te maken. Dit scheelt de docent dus erg veel tijd. Bovendien kunnen de formulieren ook door studenten gebruikt worden wanneer zij elkaar van peerfeedback voorzien. Daarmee sla je twee vliegen in één klap.’

Laatst gewijzigd:31 augustus 2017 11:01

Meer nieuws

  • 12 september 2017

    Vrouwen of mannen aan de top? Beleggers maakt het niet uit

    Slechts 6 procent van de bestuurders van Nederlandse beursgenoteerde ondernemingen is vrouw. Dat wordt als problematisch ervaren. Zo wil het kabinet het liefst dat dit percentage stijgt tot 30. Beleggers reageren echter niet anders op de benoeming van...

  • 05 september 2017

    RUG op plek 83 in THE ranking

    De RUG staat dit jaar op plaats 83 in de Times Higher Education Ranking. Dat is drie plaatsen lager dan vorig jaar, toen de RUG op plek 80 stond.

  • 04 september 2017

    Aegir niet welkom bij opening academisch jaar

    De Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool hanteren duidelijke gedragsregels voor studentenverenigingen en -organisaties. Deze staan in de gedragscode die de Groninger Studenten Roeivereniging Aegir als een van de eerste verenigingen heeft...