Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijven Scholierenacademie

Lespakket 'Wetenschappers in de brugklas'

Hoe kun je leerlingen in de brugklas stimuleren om nieuwsgierig te zijn? En hoe kun je daarmee de wetenschappelijke geletterdheid van leerlingen vergroten?

In het schooljaar 2022-2023 hebben de Projectleiders in Opleiding zich over die vragen gebogen.Tijdens dit schooljaar hebben zij twee boekjes gemaakt: ‘Wetenschappers in de brugklas, met taal aan de haal’ en ‘Wetenschappers in de brugklas, tijd voor nieuwsgierigheid in de bètales’. Deze staan vol kleine interventies die je kan doen om brugklassers wetenschapsvaardiger te maken.

decoratieve afbeelding
Voorkant 'Wetenschappers in de brugklas, met taal aan de haal'

In ‘Wetenschappers in de brugklas, met taal aan de haal’ staan opdrachten waarin leerlingen zich verwonderen over onderzoek van drie verschillende wetenschappers die onderzoek doen bij Europese talen en culturen aan de Rijksuniversiteit Groningen. In korte video’s maken leerlingen kennis met de onderzoeker en de opdrachten geven richtlijnen voor de leraar om er een activiteit aan te koppelen.

In ‘Wetenschappers in de brugklas, tijd voor nieuwsgierigheid in de bètales’ staan ook filmpjes en opdrachten over onderzoeksvaardigheden. Leerlingen leren vragen, waarnemen en onderzoeken aan de hand van het onderzoek van twee wetenschappers van de faculteit Science and Engineering. Daarnaast biedt het boekje handvatten om met eigen onderzoeksonderwerpen aan de slag te gaan in de brugklas.

Laatst gewijzigd:12 maart 2024 11:54