Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijvenFacilitaire dienstverleningEten en drinkenInteressant

Experiment student CIW: vegetarisch eten is heel normaal

Masterstudent Communicatie- en Informatiewetenschappen Jeroen van der Meij manipuleerde afgelopen maart de menu’s van restaurant Academia om zo te onderzoeken of dit invloed had op de consumptie van vegetarische en veganistische gerechten. Door informatie over de sociale norm bij de menu’s te plaatsen (“steeds meer mensen kiezen de vegetarische of veganistische optie!”) testte hij of het eetgedrag van klanten hierdoor werd beïnvloed. Het onderzoek is onderdeel van zijn masterscriptie

Academia

Uit het onderzoek kwamen helaas geen significante resultaten, maar wel bleek dat maar liefst 30% van de klanten over de gemeten periode van tien weken een vegetarische of veganistische maaltijd bestelde, tegenover 70% vlees. Uit het klanttevredenheidsonderzoek dat Food & Drinks onlangs uitvoerde bleek dat de tevredenheid over het vegetarische aanbod het afgelopen jaar steeg van 10 naar maar liefst 39%. Dit is in lijn met de toenemende behoefte aan goede vegetarische en veganistische maaltijden (volgens het Voedingscentrum eet bijna 90% van de Nederlanders tenminste één dag in de week geen vlees).

Klanten sturen in hun voedselkeuze
De RUG doet veel aan duurzaamheid en voedsel hoort daar natuurlijk bij. Wat volgens het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) vooral nodig is voor duurzamer eten, is een aanpassing van het consumptiepatroon met daarin minder vlees en zuivel eten en meer plantaardige producten. Dit omdat de productie en consumptie van vlees een onevenredig hoge ecologische impact heeft in vergelijking met plantaardig voedsel (PBL, 2013) Echter, het overhalen van mensen om vleesconsumptie te verminderen door middel van argumenten werkt vaak niet goed. De techniek ‘nudging’, ofwel gedragsbeïnvloeding in de aankoopomgeving krijgt daardoor steeds meer aandacht. Met simpele en goedkope ingrepen (nudges) in de aankoopomgeving geef je klanten een duwtje in de rug om vaker voor gezonde en duurzame producten te laten kiezen. Op Kiosken op NS-stations werkte dit experiment en dus voerde Jeroen dit uit in restaurant Academia. Hij plaatste nudges op de menu’s en ‘stuurde’ zo mensen in hun voedselkeuze.

UB

Vegetarisch eten is normaal
Naar aanleiding van het onderzoek doet Jeroen suggesties om de juiste randvoorwaarden te scheppen die nodig zijn om de consumptie van vegetarische gerechten te stimuleren. Bijvoorbeeld door het menu aan te passen, of eventueel de gerechten zelf. Hij is van mening dat vegetarisch of veganistisch eten normaal moet zijn, en niet gepresenteerd moet worden als een aparte keuze. Bij de keuze tussen een pizza salami en een vegetarische pizza lijkt het bijvoorbeeld net alsof de vegetarische pizza hetzelfde is maar dan zonder salami. In plaats daarvan kan de vegetarische optie vanuit haar kracht worden aangeboden, bijvoorbeeld als een pizza funghi of pizza rucola. Zodoende zullen flexitariërs misschien vaker voor de vegetarische optie kiezen.

Uit gesprekken die Van der Meij met studenten voerde, bleek dat studenten het een goed idee vonden om de consumptie van vegetarische gerechten aan te moedigen. Ideeën om vlees helemaal te verbannen vielen echter in minder goede aarde. Wat vind jij? Laat het ons hier weten!

Academia

Mushroom pasta populairste vega gerecht
Naast de gegevens over de eetgewoonten mat Jeroen ook dat de mushroom pasta het populairste vegetarische gerecht is in het restaurant van Food & Drinks. Het gerecht wordt het meest verkocht, soms zelfs beter dan de niet-vegetarische optie. Andere gerechten die het erg goed doen zijn risotto en paella. Ook werd er in de weken van het experiment een recordaantal veganistische maaltijden verkocht.

SustainaBul
Vermindering van vleesconsumptie is beter voor onze gezondheid en bovendien duurzamer voor het milieu. Niet voor niets is het aanmoedigen van minder vleesconsumptie daarom een onderdeel bij de SustainaBul, een ranglijst van Nederlandse universiteiten en hogescholen op het gebied van duurzaamheid. Food & Drinks kreeg daarbij de status ‘goud’ en scoorde op het onderdeel ‘vermindering van vleesconsumptie’ het maximale aantal punten, evenals op de onderdelen ‘transparantie reductie voedselverspilling’ en ‘afvalbeleid’.

FB

Denk jij ook mee?
Food & Drinks houdt zich continu bezig met verbeteringen en biedt ruimte voor studenten om mee te denken en te doen. Heb jij ook ideeën voor een interessant experiment in of over onze restaurants? Laat het ons weten via de Servicedesk!

* Brontekst PBL: http://www.pbl.nl/sites/default/files/cms/publicaties/PBL_2013_De_macht_van_het_menu_792.pdf

Laatst gewijzigd:08 december 2015 10:03
printOok beschikbaar in het: English