Hoe de overname van Deen de supermarktkaart verandert - een analyse van de Geodienst
Eerder dit jaar verkocht de familie Deen zijn supermarkten aan Albert Heijn, DekaMarkt en Vomar. Welke gevolgen hebben de overnames voor de supermarktkaart? Het Financieele Dagblad vroeg de Geodienst (Rijksuniversiteit Groningen, Centrum voor Informatie Technologie) om het uit te zoeken.
Zo analyseerde de Geodienst dat de overname met name lokaal voor grote verschuivingen zorgt. De Geodienst berekende voor hoeveel huishoudens de nabijgelegen supermarkten na de overname veranderd zijn. Voor alle postcodes in het voormalige Deen-gebied bepaalden zij de afstand tot vijf dichtstbijgelegen winkels, en koppelden elke postcode aan het aantal woonhuizen.
De Geodienst verwerkte de uitkomsten in een aantal kaarten en grafieken. De nieuwe dataset is op aanvraag beschikbaar voor onderzoek en onderwijs.
Laatst gewijzigd: | 16 februari 2022 11:54 |
Meer nieuws
-
16 april 2024
RUG ondertekent Barcelona Declaration on Open Research Information
De Rijksuniversiteit Groningen heeft de Barcelona Declaration on Open Research Information (Verklaring Open Onderzoeksinformatie) officieel ondertekend. Dit wordt gezien als een grote stap richting verantwoordelijke onderzoeksbeoordeling en open...
-
02 april 2024
Vliegen op houtstof
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...
-
18 maart 2024
VentureLab North helpt onderzoekers op weg naar succesvolle startups
Het is menig onderzoeker al overkomen. Tijdens het werken vraag je je opeens af: zou dit niet ontzettend nuttig zijn voor de mensen buiten mijn onderzoeksveld? Er zijn allerlei manieren om onderzoeksinzichten te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan...