Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijvenCentrum voor Informatie TechnologieResearch and Innovation SupportVirtual Reality en VisualisatieFaciliteiten

Reality Cube

Molecuul in de Reality Cube
Molecuul in de Reality Cube

De Reality Cube is een van de meest geavanceerde Virtual Reality-systemen die er bestaan. In de Cube (ook wel CAVE™ genoemd) kunnen tot maximaal vijf personen deel uit maken van een virtuele wereld en er ook interactie mee hebben. De Reality Cube geeft de gebruikers een sterk gevoel van presence: men kijkt niet alleen naar een 3D-wereld, maar men ervaart het ook alsof men er zelf deel van uit maakt.

Zo'n virtuele wereld kan van alles zijn, een nieuw architectonisch bouwwerk, een interactieve moleculaire simulatie, een verzameling sterrenclusters, medische data, abstracte gegevens of zelfs een psychologisch experiment. Voor meer voorbeelden van toepassingen kunt u kijken op de pagina over Virtual Reality en Visualisatie.

Virtuele boortoren in een landschap
Virtuele boortoren in een landschap

Technologie

De Reality Cube is een half open kubus met ribben van 2.5 meter. Op drie wanden en op de vloer wordt een stereo (3-dimensionaal) beeld vertoond. Om diepte te kunnen zien in dit stereo beeld heeft u een speciale bril nodig. Met behulp van een paar camera's wordt de positie van de kijker in de ruimte bepaald. De computers die het beeld genereren (het z.g. visualisatiecluster), gebruiken die informatie om het beeld exact kloppend vanuit uw perspectief uit te rekenen en te vertonen. Hierdoor maakt het niet uit waar u zich bevindt of welke kant u op kijkt, het beeld is altijd correct en objecten lijken dus ook virtueel aanwezig te zijn in de Reality Cube. Door uw hoofd te verplaatsen kunt u dus letterlijk onder een virtuele tafel kijken, om een hoekje kijken of gewoon de binnenkant van een molecuul aanschouwen.

Onderzoek van Oogheelkunde, de virtuele trap.
Onderzoek van Oogheelkunde, de virtuele trap.

Interactie

De Reality Cube is zeer geschikt voor interactieve visualisaties: rondvliegen in de 3D-wereld, materialen veranderen van een gebouw, invloed uitoefenen op moleculaire simulaties etc etc. Een en ander kan momenteel gestuurd worden door gebruik te maken van een draadloze controller, maar we hopen in de toekomst dat met behulp van handgebaren te kunnen doen.

Laatst gewijzigd:02 oktober 2015 22:24
printOok beschikbaar in het: English