Over ons Faculty of Science and Engineering

Professor Groves partner in consortium dat H2020 Marie Curie ETN-beurs ontvangt

02 juli 2020

Prof. dr. Matthew Groves van het Groningen Research Institute of Pharmacy (GRIP) is partner in een consortium dat een H2020 Marie Curie ETN-beurs heeft ontvangen. De subsidie van 3,2 miljoen euro is bestemd voor het MepAnti-project, dat als doel heeft het probleem van antimicrobiële resistentie aan te pakken door zich te richten op enzymen van de methylerythritolfosfaatroute.

Antimicrobiële resistentie is een ernstig wereldwijd gezondheidsprobleem en er is momenteel geen interinstitutioneel en interdisciplinair consortium dat zich expliciet richt op de ontdekking en ontwikkeling van nieuwe anti-infectieuze agentia. Het MepAnti-consortium bestaat uit negen wetenschappelijke partners en zeven niet-wetenschappelijke partners. Het Helmholtz Institute for Pharmaceutical Research Saarland is coördinator. Het consortium wil verder gaan dan de state-of-the-art op het gebied van infectiebestrijding door de aantrekkelijke en onderbelichte enzymen van de 2C-methyl-D-erythritol 4-fosfaat (MEP-)route aan te pakken.

Prof. dr. Groves ontvangt 265.000 euro voor zijn aandeel in het project. Hij zal structurele biologie- en biofysische expertise leveren, met een focus op de eerste en snelheidsbeperkende stap die door DXS wordt gekatalyseerd.

DXS
Laatst gewijzigd:02 juli 2020 09:12