Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Emeritus hoogleraar Wil Konings overleden

09 juli 2014

Op zaterdag 5 juli is Wil Konings, emeritus hoogleraar moleculaire microbiologie, overleden. Prof.dr. W.N. Konings (1937) was hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen van 1980 tot 2002. Hij was van 1971 tot zijn emeritaat in 2002 de inspirerende leider van de onderzoeksgroep Moleculaire Microbiologie. In 1997 werd hij benoemd tot lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW).

Konings is tevens richtinggevend geweest voor het onderzoeksinstituut Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute; niet alleen als prominent wetenschapper maar ook als mede-oprichter en bestuursvoorzitter.

In memoriam prof.dr. Wilhelmus Nicolaas Konings (1937-2014)

door Arnold Driessen, hoogleraar Moleculaire Microbiologie, en Bert Poolman, hoogleraar Biochemie

Hoogleraarsportret Prof.dr. Wil Konings

Wil Konings was een innemende en markante persoonlijkheid die vanaf het midden van de jaren zeventig een belangrijke rol heeft gespeeld in de ontwikkeling van de microbiologie en in het bijzonder het gebied van de membraanbiologie. Hij was een zeer getalenteerd onderzoeker met internationale faam en een statuur die past in de rijke traditie van de Nederlandse microbiologie. Hij had uitgesproken ideeën over zijn vakgebied en was compromisloos in het behartigen van het belang van fundamenteel wetenschappelijk onderzoek.

Konings stond voor kwaliteit en had een enorme intuïtie voor talent. Hij is van onschatbare waarde geweest voor de opleiding en ontwikkeling van een groot aantal studenten, promovendi en postdocs. Wij zullen hem herinneren als een belangrijk, veelzijdig en bevlogen wetenschapper die veel jonge onderzoekers heeft geïnspireerd.

Laatst gewijzigd:01 februari 2017 00:45