Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

Promotie:Dhr. J.H. (Jan Hein) Lieber
Wanneer:22 januari 2024
Aanvang:14:30
Promotors:prof. mr. dr. L.C.A. (Leon) Verstappen, prof. mr. dr. W.D. (Wilbert) Kolkman
Copromotor:mr. dr. R.E. (Ronald) Brinkman
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
Vergoedingen in het Nederlandse huwelijksvermogensrecht

Echtgenoten houden lang niet altijd hun eigen vermogen strikt gescheiden van het vermogen van hun partner en hun gemeenschappelijke vermogen. Daardoor kan het gebeuren dat een echtgenoot gemeenschappelijk vermogen gebruikt voor de betaling van eigen schulden of met geld van hun partner een auto aanschaft, (deels) de koopsom van een woning voldoet of een verbouwing van die woning betaalt. In deze en in andere gevallen kunnen tussen echtgenoten over en weer vermogensverschuivingen plaatsvinden. Als er een goede reden is voor die vermogensverschuiving is hoeft deze niet gecorrigeerd te worden. Dat kan anders zijn als een grond voor de vermogensverschuiving ontbreekt. Het algemeen vermogensrecht kent verschillende oplossingen voor het tegengaan of herstellen van ongegronde vermogensverschuivingen. Dat zijn de figuur van de zaaksvervanging en de actie wegens ongerechtvaardigde verrijking. Dat is in het huwelijksvermogensrecht net iets anders. Indien tussen de echtgenoten een grond voor een vermogensverschuiving ontbreekt, ontstaan verplichtingen tot vergoeding. In de rechtspraak en de wet krijgen deze vergoedingen recent veel aandacht.

In zijn promotieonderzoek heeft Jan Hein Lieber gezocht naar een algemene regel die voor alle vergoedingen toegepast kan worden en een handzame maatstaf vormt voor de rechtspraktijk. Daarnaast is er aandacht voor allerlei juridische aspecten van vergoedingen die van belang zijn bij het maken van huwelijkse voorwaarden en de beoordeling door de rechter van geschillen over vergoedingen.