Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

Applying the right to a fair trial to alternative consumer dispute resolution

The case of the Dutch Foundation for Consumer Complaints Boards
Promotie:Mw. A. (Anne) Kamphorst
Wanneer:17 april 2023
Aanvang:14:30
Promotors:A.L.B. (Aurelia) Colombi Ciacchi, Prof, prof. mr. A.I.M. (Toon) van Mierlo
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
Applying the right to a fair trial to alternative consumer dispute
resolution

Het recht op een eerlijk proces bij alternatieve geschillenbeslechting

Het recht op een eerlijk proces is de hoeksteen van de rechtstaat. Maar rechtszaken zijn duur en complex. De Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) is een goedkoop, snel en simpel alternatief. Maar: voldoet de Geschillencommissie aan de procedurele waarborgen van het recht op een eerlijk proces? Anne Kamphorst onderzocht deze vraag in haar proefschrift.

De SGC-procedure wordt gereguleerd door de ADR Richtlijn en gepromoot in de EU als een alternatief voor de procedure bij de rechter. De Geschillencommissie voldoet, volgens Kamphorst, in grote mate aan de procedurele waarborgen van het recht op een eerlijk proces. Er zijn nog wel een paar verbeteringen die doorgevoerd moeten worden. De procedure is te lang vanuit het perspectief van de consument en kan met een paar kleine wijzigingen een aantal weken worden ingekort. Daarnaast zijn de recent ingevoerde digitale hoorzittingen nog niet goed ingericht. Er mist beleid, voorzitters gaan daardoor verschillend met vergelijkbare situaties om. De technische voorzieningen zijn ook niet optimaal om partijen gebruik te laten maken van het recht om gehoord te worden.