Over ons Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij Agenda

Publieksacademie Dode Zeerollen

Wanneer:wo 27-09-2023 19:30 - 22:00
Waar:Geertsemazaal, in het Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

In samenwerking met Dagblad van het Noorden organiseerde de faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij een publieksavond over de Dode Zeerollen. De Dode Zeerollen, een collectie handschriften van ruim 2000 jaar oud die halverwege de vorige eeuw gevonden zijn in Qumran (Westelijke Jordaanoever), zijn een belangrijke bron van informatie over het leven en de joodse cultuur in die tijd. Ze worden in ons Qumran-instituut onderzocht om te ontdekken wie de mensen zijn die deze eerste versie van de Bijbel geschreven hebben. In 2013 werd in het Drents museum een tentoonstelling georganiseerd over de Dode Zeerollen, één van de grootste archeologische ontdekkingen van de twintigste eeuw.

Tijdens de Publieksacademie, in samenwerking met Dagblad van het Noorden, vertelden drie onderzoekers van het Qumran-instituut (prof. Mladen Popović, dr. Ayhan Aksu en dr. Arjen Bakker) meer over hun onderzoek naar deze beroemde documenten.

De publieksacademie is ook opgenomen, hiervoor kunt u op de knop hieronder klikken. Vanaf ongeveer 22 minuten begint de avond.

Publieksacademie