Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Koninklijke onderscheiding voor Gerard van den Berg

29 april 2024
Professor Gerard van den Berg (rechts) met de andere laureaat hoogleraar Erik Frijlink (FSE, RuG)

Professor Gerard van den Berg is benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Hij ontving de onderscheiding van burgemeester Koen Schuiling in het Stadhuis van de gemeente Groningen.

Gerard van den Berg (Almelo, 1962) is hoogleraar Gezondheidseconometrie bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de RUG. Nadat hij zijn academische loopbaan als student was begonnen in Groningen, werkte hij jarenlang elders: aan de Vrije Universiteit Amsterdam, waar hij op 34-jarige leeftijd hoogleraar werd en daarna in Duitsland, Groot-Brittannië, Amerika en Zweden. In 2019 kwam hij terug naar Groningen, waar hij sindsdien werkt als hoogleraar Gezondheidseconometrie.

Zijn wetenschappelijke carrière is ongekend voor Nederlandse maatstaven: hij staat bekend als een internationaal toonaangevende econometrist en arbeids- en gezondheidseconoom die op glasheldere wijze analytische diepgang combineert met maatschappelijke relevantie. Zo adviseerde hij verschillende ministeries. Zeer recent heeft hij bijvoorbeeld op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een belangrijke bijdrage geleverd aan het onderzoek over het meten van de waarde van wetenschap. Ook het onderzoek dat hij uitvoert naar kanker en epidemiologie in samenwerking met medische onderzoekers is imponerend en veelbelovend. Collega’s in binnen- en buitenland roemen hem vanwege zijn toonaangevende academische werk, zijn brede expertise en elegante oplossingen voor complexe problemen en de verbindende manier waarop hij zich inzet voor de wetenschap en de samenleving.

Laatst gewijzigd:06 mei 2024 14:12