Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Letterenactiviteiten tijdens Zpannend Zernike

07 september 2023

Op zaterdagmiddag 30 september doen ook onderzoekers van de Faculteit der Letteren mee aan Zpannend Zernike: hét Groninger wetenschapsfestijn voor jong en oud. Ze zijn van 12.00 tot 17.00 uur te vinden in het Academiegebouw met wetenschappelijke proefjes en experimenten.

Zpannend Zernike

Zpannend Zernike in het Academiegebouw

In het Academiegebouw kunnen bezoekers de geheimen van het menselijk skelet ontrafelen, samen met de archeologen van het Groninger Instituut voor Archeologie. Ze kunnen op taalavontuur gaan en nieuwe woorden ontdekken, of al puzzelend hun brein testen. Ze leren van onze onderzoekers van Midden-Oostenstudies hun naam schrijven in het Arabisch. En jonge lezers kunnen op bezoek bij kinderboekendokter Lieke, die op maatgemaakte leesrecepten uitschrijft met de grappige boeken om je lachspieren te trainen, verzachtende verhalen om je wonden te helen of lekker dikke pillen als krachtvoer. En natuurlijk parkeren de onderzoekers van het Spraaklab hun mobiele laboratorium weer op het Academieplein. Hier kun je zien hoe jouw tong beweegt als je praat, kun je een app laten raden waar je vandaan komt op basis van je dialect en kun je meedoen aan een leuk experiment.

Zpannend Zernike in Forum Groningen

Kun je echt vanuit je luie stoel een vreemde taal leren door naar je favoriete tv-series te kijken? In Forum Groningen geven onderzoekers van de Faculteit der Letteren antwoord op deze vraag. Ze laten je kennis maken met eye-tracking, waarmee oogbewegingen worden vastgelegd en duidelijk wordt welke informatie hersenen verwerken als je tv kijkt. Ben je er wel weer aan toe om een nieuwe taal te leren? Kom langs en leer samen hoe dit op een leuke manier mogelijk is!

Over Zpannend Zernike

Op zaterdag 30 september en zondag 1 oktober presenteert de Groningse wetenschap zich aan Stad en Ommeland met Zpannend Zernike. Op zaterdag worden er op locaties in de binnenstad van Groningen activiteiten georganiseerd, en op zondag op de Zernike Campus. De website Zpannend Zernike geeft een overzicht van alle locaties en activiteiten. De toegang is overal gratis. Zpannend Zernike is een samenwerking van de Rijksuniversiteit Groningen, Hanzehogeschool Groningen, het UMCG, EnTranCe, TNO, ZAP, DOT en de Jonge Onderzoekers.

Nacht van de Onderzoekers

Op vrijdagavond 29 september wordt in heel Europa de Europese Nacht van de Onderzoekers georganiseerd, om wetenschap te vieren en te bevragen. In Groningen organiseren de vier interdisciplinaire schools van de RUG de Europese Nacht van de Onderzoekers. Dit evenement vindt plaats in Forum Groningen.

Laatst gewijzigd:29 september 2023 14:23