Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Gaswinning in Groningen: niet alleen huizen, maar ook mensen en relaties zwaar beschadigd

30 juni 2021

De schade van de gaswinning in Groningen beperkt zich niet tot huizen, ook mensen en relaties zijn getroffen. Dat blijkt uit het nieuwe kennisoverzicht Inzicht in Impact dat hetKennisplatform Leefbaar en Kansrijk Groningen op 28 juni heeft gepubliceerd. Het kennisoverzicht geeft een totaaloverzicht van de gevolgen van de gaswinning voor bewoners en samenleving en is gebaseerd op de inzichten van ruim 250 publicaties. Het overzicht is aangeboden aan het Ministerie van BZK.

Maatschappelijke gevolgen
De maatschappelijke impact van de gaswinning is enorm. De inspanning om de problematiek aan te pakken is de laatste tijd enorm gegroeid, maar daarmee is het probleem nog niet opgelost. De situatie blijft ingewikkeld en onbegrijpelijk, voor bewoners en professionals. De bestuurlijke regels veranderen te vaak, het vertrouwen van bewoners in betrokken instanties is laag en sommige bewoners kampen nog steeds met een gezondheidsachterstand. Het gaat, volgens het platform, nog zeker 10 tot 20 jaar duren om de bestaande problemen te herstellen.

Vertrouwen herstellen
Om te begrijpen wat ‘herstel’ in Groningen betekent, maakt het Kennisplatform een onderscheid tussen materieel, procedureel en relationeel herstel. Betrokken instanties lijken zich primair te richten op het materiële herstel van fysieke schade en veiligheid. “Maar,” signaleert Sanne Hupkes, projectonderzoeker, “het is te kort door de bocht om te verwachten dat compensatie van materiële en immateriële schade automatisch leidt tot herstel van relaties en vertrouwen. De relaties tussen burger en overheid en tussen overheden onderling zijn ernstig geschaad.”

Om vertrouwen te herstellen, moet aanwezige kennis over de maatschappelijke dimensie van de problematiek beter benut worden. Daarnaast is er in de aanpak van de gaswinningsproblematiek meer zeggenschap nodig voor bewoners en gemeenschappen. Zij staan momenteel te veel aan de zijlijn. Instanties geven aan dat ze de bewoner centraal willen stellen, maar in de aanpak blijft de aandacht voornamelijk uitgaan naar technische kennis.

Meer informatie
De literatuurstudie is te downloaden op de website van het Kennisplatform Leefbaar en Kansrijk Groningen en is binnenkort te vinden in bibliotheken in de regio.

Het Kennisplatform Leefbaar en Kansrijk Groningen is opgericht door De Rijksuniversiteit Groningen, Hanzehogeschool Groningen, CMO-STAMM/Sociaal Planbureau Groningen en GGD Groningen. Het platform is ondergebracht bij de Faculteit Gedrags en maatschappijwetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen.

Laatst gewijzigd:30 juni 2021 15:57