Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

RUG beste brede klassieke universiteit van Nederland

15 november 2017

Tien bacheloropleidingen aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) krijgen dit jaar van de Keuzegids Nederlandse Universiteiten het kwaliteitszegel Topopleiding. In de lijst van Beste Universiteiten staat de universiteit van het Noorden in de categorie ‘Brede Klassieke Universiteiten 2018’ net als vorig jaar op de eerste plaats, echter nu niet gedeeld.

De Keuzegids meldt onder meer over de Rijksuniversiteit Groningen: ‘In onze kwaliteitsbeoordeling komt de RUG er de laatste jaren gemiddeld beter vanaf dan de universiteiten in de Randstad.’ En: ‘De kunst bij zo’n brede universiteit is om zowel bij grote als bij kleinere opleidingen kwaliteit te bieden: korte lijnen waar het kan, genoeg structuur waar dat nodig is. In Groningen en Nijmegen lukt dat het beste.’

Filosofie scoort bijzonder hoog

De Keuzegids Universiteiten 2018 kent het label Topopleiding toe aan opleidingen die in de beoordeling een totaalscore van 76 punten of meer halen. Van de 65 opleidingen die landelijk dit label krijgen, zijn er tien van de RUG. De beste bacheloropleiding is Filosofie met 96 punten (5e topopleiding van heel NL). Decaan van de Faculteit Wijsbegeerte Lodi Nauta: “We staan al jaren aan de top, maar 96 punten is een fantastische score, en meer dan een compliment aan onze geweldige docenten.”

De negen andere bacheloropleidingen van de RUG die volgens deze normen tot de top van het Nederlandse wetenschappelijke onderwijs behoren, zijn: Archeologie (86 punten), Liberal Arts and Sciences (88), Minorities & Multilingualism (92), Religiewetenschappen (76), Scheikunde (78), Sterrenkunde (80), English Language and Culture (78), Theologie (90) en Wijsbegeerte van een bepaald wetenschapsgebied (76).

Dertien RUG-opleidingen beste in categorie

Een studie kan ook de beste in zijn categorie van soortgelijke opleidingen zijn zonder het label topopleiding te krijgen. Er zijn dertien RUG-opleidingen de beste in hun categorie. Het gaat om: Archeologie, Bewegingswetenschappen, English Language and Culture, Farmacie, Filosofie, Human Geography and Urban and Regional Planning, Life Science and Technology, Media Studies, Minorities & Multilingualism, Pedagogische wetenschappen, Scheikunde, Sterrenkunde en Wijsbegeerte v/e bepaald wetenschapsgebied.

Engels

Voor het eerst besteedt de Keuzegids ook aandacht aan de internationalisering op universiteiten. Daarbij blijkt dat studenten niet overal tevreden zijn over het English van hun docenten. De Rijksuniversiteit Groningen (7,2) en Universiteit van Maastricht (7,4) vormen hierbij een positieve uitzondering.

De Keuzegids Universiteiten wordt jaarlijks uitgegeven door het Centrum Hoger Onderwijs Informatie en is bedoeld voor scholieren en decanen die zich oriënteren op universitaire bacheloropleidingen. De beoordelingen in de gids worden onder meer opgesteld aan de hand van studentenoordelen (Nationale Studentenenquête), gegevens van Studiekeuze123 en visitatierapporten van de NVAO. Voor de masteropleidingen bestaat een aparte Keuzegids Masters.

RUG Beste Klassieke Universiteit 2018 (foto Marcel Spanjer)
Topopleiding 2018
Laatst gewijzigd:26 oktober 2021 11:18