Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Ontdek het onbekende in de Nacht van Kunst & Wetenschap

25 mei 2016
4 juni: Nacht van Kunst en Wetenschap

Tijdens De Nacht van Kunst & Wetenschap op zaterdag 4 juni is Groningen een etmaal lang de hoofdstad van Kunst en Wetenschap. De route van De Nacht voert het publiek in een persoonlijke zoektocht naar ‘het onbekende’ langs onverwachte ontmoetingen tussen kunst en wetenschap op verrassende plaatsen. Bezoekers kunnen genieten van lezingen, workshops, tentoonstellingen, debatten, wetenschappelijke experimenten, muziek, theater, dans en unieke voorstellingen waar kunst en wetenschap elkaar letterlijk ontmoeten. De Rijksuniversiteit Groningen is goed vertegenwoordigd tijdens De Nacht met een uitgebreid wetenschappelijk programma.

Bezoekers kunnen in het Academiegebouw alles over leren over bloed of de indrukwekkende voorstelling Plusminus van onze huisdichter Philip Rozema bekijken. In het Hart van Participatie kun je alles leren over de werking van het hart en op het Academieplein ga je op onderzoek uit met een wichelroede. Of help mee aan een heat-chart met hotspots in Groningen bij Ja! Groningen en loop rond in ons sterrenstelsel in het opblaasbare planetarium.

Kerk der Wetenschappen

De Der Aa-Kerk is weer De Kerk der Wetenschappen, in samenwerking met Science Linx. Hier kom je alles te weten over nieuwe ontwikkelingen in de wetenschap en kun je zelf proefjes doen. Ook de Discovery Truck van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen vind je hier, evenals de Wetenschapswinkel Triviant, waar je al je vragen kunt stellen aan de universiteit. Dat wetenschap en kunst goed samengaan laat eigentijds historicus Tom Slootweg zien in het Nachtmuseum in de Synagoge. Hij bezocht de kunstcollectie van het Martiniziekenhuis en koos daaruit een schilderij voor in het Nachtmuseum.

Universiteitsmuseum

Ook het Universiteitsmuseum mag natuurlijk niet ontbreken tijdens De Nacht. Je kunt de vaste collectie bewonderen, maar je bent er ook op de juiste plaats voor muziek van verschillende singer-songwriters of voor romantische filmscènes. RUG-wetenschapper Jan de Jong verteld je hier alles over de Griekse kunst in gipsverband. Kortom, genoeg te zien tijdens De Nacht.

• Nacht van Kunst en Wetenschap
  • De Nacht van Kunst en Wetenschap is op 4 juni van 20.00 tot 01.00 uur in het centrum van Groningen. Een ticket kost €15,-. Studenten betalen €12,50
4 juni: Nacht van Kunst en Wetenschap
Laatst gewijzigd:14 april 2020 10:19