Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Dagboeken hoogleraar geven nieuwe informatie over Hofmans-affaire

Boek 'Vier grondleggers van de pedagogiek'. Deel drie van een serie over pioniers van de Nederlandse gedragswetenschappen onder redactie van V. Busato, M. van Essen, W. Koops
18 december 2014

In de schoolloopbaan van kroonprinses Beatrix zit tussen de Werkplaats van Kees Boeke en het Baarnsch Lyceum een tot nu toe onbekend gebleven intermezzo. Dit blijkt uit de dagboeken van de Amsterdamse hoogleraar pedagogiek H.W.F. (Willy) Stellwag (1902-1996), een geestverwante van koningin Juliana die net als zij in contact stond met het medium Greet Hofmans. Op verzoek van de koningin richtte Stellwag in het voorjaar van 1951 op paleis Soestdijk een ‘schooltje’ in, waar Beatrix samen met enkele medeleerlingen middelbaar onderwijs kreeg. Stellwag trok docenten aan en fungeerde als rector. Deze constructie duurde maar kort; na de zomer werd het ‘schooltje’ een dependance van het Baarnsch Lyceum.

Dit nieuwe gegeven in de recente geschiedschrijving over dit onderwerp (met name van Cees Fasseur en Daniela Hooghiemstra) staat in een biografische schets van Willy Stellwag door historisch pedagogen Mineke van Essen en Jan Dirk Imelman, in het zojuist bij Uitgeverij Prometheus•Bert Bakker verschenen Vier grondleggers van de pedagogiek, het derde deel van een serie over pioniers van de Nederlandse gedragswetenschappen (onder redactie van V. Busato, M. van Essen, W. Koops).

Vier grondleggers van de pedagogiek

Onder redactie: Vittorio Busato & Willem Koops & Mineke van Essen

ISBN 9789035140462 Omvang 320 p.

Contact: Mineke van Essen. Historisch pedagoge & emeritus hoogleraar genderstudies RUG/Faculteit GMW: h.w.van.essen rug.nl

Laatst gewijzigd:22 juni 2016 14:01