Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

NWO-onderzoeksubsidies voor zes RUG-onderzoekers

08 mei 2014

Zes RUG-onderzoekers hebben grote onderzoeksubsidies gekregen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO):

Prof.dr.Siewert Jan Marrink ontvangt een TOP subsidie (780.000 euro) voor onderzoek naar Computational Microscopy of Cellular Membranes.

Om binnen in een biologische cel te kijken, met atomaire resolutie, is virtuele microscopie nodig. Met een virtuele microscoop, een computer cluster waarop multischaal simulaties draaien, kunnen onderzoekers cellulaire processen in detail ontrafelen.

Prof.dr.ir. Adriaan Minnaard ontvangt eveneens een TOP-subsidie (780.000 euro) voor zijn onderzoeksthema Palladiumkatalyse maakt Chemische Biologie mogelijk.

Het selectief modificeren van grote biomoleculen zoals koolhydraten en eiwitten is een enorme uitdaging in de organische chemie. Daarvoor zullen nieuwe palladium-gebaseerde katalysatoren worden ontwikkeld. Selectieve oxidatie en verdere modificatie van bestaande aminoglycoside- en glycopeptideantibiotica moet de bestaande bacteriële resistentiemechanismen kunnen omzeilen. Daarnaast zal er een chemische methode worden ontwikkeld om eiwitten te fosforyleren en sulfateren.

Prof.dr. Egbert Boekema krijgt een ECHO subsidie (260.000 euro) t.b.v. van een postdoc-aanstelling voor 3 jaar. Het onderwerp betreft: A large Photosystem I supercomplex active in cyclic electron transport.

Het onderzoek richt zich op biologische supercomplexen, grote eiwitsystemen waarin enzymen die als zodanig ook functioneren samenzitten. Het idee is dat supercomplexatie voor o.a. de regulatie belangrijk is. Fotosynthese is van wereldwijd belang. De eiwitcomplexen Fotosysteem 1 en 2 en Cytochroom b6f zijn verantwoordelijk voor de eerste stappen waarin energie uit zonlicht wordt gefixeerd. Met elektronenmicroscopie willen we onderzoeken hoe in planten een supercomplex van Fotosysteem 1-Cytochroom b6f in elkaar zit en hoe dit efficiënt functioneert in membranen.

Ook prof.dr. Syuzanna Harutyunyan krijgt een ECHO-subsidie (260.000 euro) voor haar onderzoek Catalytic asymmetric methods for synthesis of diary alcohols, diarylamines and aminoesters with quaternary stereocenters

Hydrofobe diarylmethylalcoholen en diarylmethylamines zijn veelgevraagd in de farmaceutische industrie vanwege hun toepassing als remmers van een scala aan doelen. De katalytische systemen die in dit project ontwikkeld zullen worden, beloven nieuwe methodieken te ontsluiten voor de synthese van kleine, enantiopure moleculen relevant voor industriële synthese en de farmaceutische industrie.

Dr.Anna Hirsch en prof.dr. Lubbert Dijkhuizen ontvangen samen een ECHO-stip-subsidie (260.000 euro) voor hun onderzoek Selective small-molecule inhibitors of glucansucrases as chemical probes and potential toothpaste additives

Cariës wordt veroorzaakt door bacteriën, die zuren produceren die het tandglazuur oplossen, en die zich aan het tandoppervlak hechten via een polysaccharidelaag. Wij gaan nieuwe moleculen ontwerpen die de vorming van deze polysaccharidelagen tegengaan. Toevoeging van zulke moleculen aan tandpasta kan een effectieve aanpak zijn om cariës te voorkomen.

Laatst gewijzigd:06 mei 2022 14:16