Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

12 december 2012

Promotie: mw. C.E. Verboom, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Depression and role functioning. Their relation during adolescence and adulthood

Promotor(s): prof.dr. J. Ormel, prof.dr. W.A. Nolen, prof.dr. B.W.J.H. Penninx

Faculteit: Medische Wetenschappen

Jongeren en volwassenen met drukke baan blijven beter functioneren ondanks depressie

Mensen met een veeleisende baan blijven tijdens en na een depressie beter functioneren dan mensen zonder werk. Ook het functioneren van jongere volwassenen is relatief goed bestand tegen een depressie. Dat blijkt uit het onderzoek van Charlotte Verboom.

Naar de relatie tussen depressie en het functioneren van mensen binnen hun rollen (bijvoorbeeld als werknemer of vriend), is al veel onderzoek gedaan. Toch zijn er ook nog veel onduidelijkheden. Charlotte Verboom verrichtte nader onderzoek op dit terrein.

Het onderzoek laat zien dat er een sterke relatie is tussen depressie en rolfunctioneren in zowel adolescenten als volwassenen. Bij adolescenten gaan depressieve problemen vooraf aan beperkt rolfunctioneren, voornamelijk in het sociale domein. Daarnaast gaan beperkingen in het functioneren ook vooraf aan depressieve problemen. Bij depressieve volwassenen is de ernst van de depressieve symptomen de belangrijkste correlaat van beperkt rolfunctioneren. De ernst van depressieve symptomen en rolfunctioneren veranderen synchroon aan elkaar. Verschillende ziekte-, persoons-, en omgevingskenmerken beïnvloeden de mate waarin de ernst van depressieve symptomen leidt tot beperkingen in rolfunctioneren.

De bevindingen in dit proefschrift kunnen bijdragen aan de ontwikkeling of verfijning van interventies gericht op het voorkomen of verminderen van functioneringsproblemen bij depressie, en kunnen helpen om factoren die het herstel in functioneren bespoedigen of juist compliceren te herkennen.

Charlotte Verboom (Zoetermeer, 1985) studeerde Gezondheidswetenschappen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Ze verrichtte haar onderzoek aan de afdeling Psychiatrie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en binnen onderzoeksschool SHARE. Het onderzoek komt voort uit de langlopende onderzoeksprojecten NESDA en TRAILS. Verboom werkt inmiddels als beleidsmedewerker bij Zorgkantoor Zorg en Zekerheid in Leiden.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:00