Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Zwak magnetisch veld op het hoofd verlegt pijngrens

23 april 2013

Gezonde proefpersonen die een zwak magnetisch veld op het hoofd krijgen, worden minder gevoelig voor hittepijn. “Het is een geheel nieuwe methode voor pijnbestrijding die we aan het ontwikkelen zijn,” vertelt dr. Ruud Kortekaas van de afdeling Neurowetenschappen van het UMCG. De onderzoekers publiceerden hun bevindingen in het toonaangevende tijdschrift PLoS ONE van 19 april 2013.

“Het zwakke magnetische veld wordt opgewekt met spoeltjes die vastzitten aan een cap,” aldus Kortekaas. De proefpersonen kregen de cap een half uur lang op hun hoofd en wisten niet wanneer de spoeltjes aan waren of niet. Hij legt de proefopzet uit. “Tijdens de proef werd de ene hand van de deelnemers langzaam opgewarmd met een speciaal apparaat. Bij pijn konden zij de opwarming zelf uitzetten met een ontsnappingsknop in de andere hand.” Op deze manier konden de onderzoekers vaststellen dat de pijngrens verschuift onder invloed van de zwakke magnetische velden.

Toepassing

Pijn is niet altijd goed te behandelen met bestaande pijnbestrijding en sommige pijnstillers hebben vervelende bijwerkingen. “Wij zien mogelijke toepassingen bij pijn die door weefselschade wordt veroorzaakt en als pijnstillers teveel bijwerkingen geven,” licht Kortekaas toe. “Sommige mensen hebben pijn door beschadigingen aan hun zenuwen. Dit soort pijn reageert slecht op medicijnen en we willen graag onderzoeken of de methode met zwakke magnetische velden deze mensen kan helpen.” De onderzoekers zijn inmiddels met een bedrijf in Groningen bezig om de methode verder te ontwikkelen. Tegelijkertijd werken de onderzoekers samen met technici en studenten van de Rijksuniversiteit Groningen aan verbetering van de techniek.

Voelen

De deelnemers aan deze proef konden niet voelen wanneer de spoeltjes in de cap aan waren en wanneer niet. “We vroegen de proefpersonen of ze dachten met het magnetisch veld of met placebo te zijn behandeld, maar ze gokten even vaak goed als verkeerd,” aldus Kortekaas. De proefpersonen gaven ook aan geen bijwerkingen te ondervinden. Onderzoeken waar patiënten met pijn aan deelnemen worden momenteel uitgevoerd. Ook worden vervolgstudies uitgevoerd om na te gaan hoe lang de pijnstilling aanhoudt.

Link naar artikel in PLoS ONE: http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0061926

Meer informatie over onderzoek naar zwakke Transcraniale Magnetische Stimulatie (microTMS) is te vinden op: http://www.magnetisme.nu/

Noot voor de pers

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de persvoorlichters van het UMCG, bereikbaar op telefoonnummer (050) 361 22 00.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 02:17