Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Gronings duo met succes door selectie NWO Bessensap Filmwedstrijd

27 maart 2013

De Groningse wetenschapper Arjen Dijkstra en filmmaker Yoran Staas hebben één van de vijf winnende ideeën ingestuurd naar de NWO Bessensap Filmwedstrijd. Ze mogen nu een film maken die wordt vertoond op de volgende Bessensap-bijeenkomst, de jaarlijkse ontmoeting tussen wetenschap en pers die op 10 juni plaatsvindt in het Haagse Museon. Dijkstra en Staas zijn verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen, maar hun film zal gaan over de universiteit van Franeker, in de Gouden Eeuw het middelpunt van de wiskunde in Nederlandse Republiek.

De 17de eeuw was de periode van de Wetenschappelijke Revolutie. Wat daar gebeurde was volgens de huidige maatstaven weinig wetenschappelijk en ook niet heel revolutionair, zegt Dijkstra in het korte pitchfilmpje dat hij voor de wedstrijd instuurde. ‘Maar de wiskunde bleef onaangetast, die staat nog ferm overeind.’

Staande op de toren van het Groningse Academiegebouw wijst Dijkstra aan het einde van de pitchfilm naar het westen, richting de universiteit van Franeker. In 1629 werd daar een student ingeschreven die een van de beroemdste wiskundigen uit die tijd zou worden: René Descartes. Dijkstra: ‘In onze documentaire laten wij zien in welke wereld hij terecht kwam. Dit doen wij door een nieuwe blik op zijn vakgebied in Gouden Eeuw te werpen. Wat was wiskunde in die tijd?’

Dijkstra maakte de filmpitch samen met Yoran Staas (1993, Assen), filmmaker en tweedejaarsstudent geschiedenis aan de RUG. Wie goed kijkt, ziet hoeveel de verfilming van de pitch bijdraagt aan het succes. Ogenschijnlijk gebeurt er weinig, maar in minder dan minuut wordt een onderhoudend beeldverhaal neergezet dat letterlijk naar een hoogtepunt voert.

Arjen Dijkstra (1979, Dokkum) studeerde geschiedenis in Groningen, won voor zijn doctoraalscriptie de skripsjepriis van de Fryske Akademy en promoveerde aan de Universiteit Twente op een onderzoek naar de sociale en culturele achtergronden van de wiskundebeoefening in Friesland in de 17de eeuw. Momenteel is hij coördinator van de Scholierenacademie van de Rijksuniversiteit Groningen.

Laatst gewijzigd:08 november 2022 12:26