Over ons Actueel Voor de pers

Kuipers, prof. dr. Oscar

Oscar Kuipers

Oscar Kuipers is hoogleraar Moleculaire genetica van prokaryoten aan de RUG en verbonden aan de vakgroep Moleculaire genetica van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute. Prokaryoten zijn micro-organismen zonder celkern, zoals bacteriën en blauwwieren. De moleculaire genetica bestudeert de genwerking, genregulatie en interactie tussen genen. Het onderzoek levert onder meer kennis op voor genetische modificatie van bacteriën en is van groot belang voor de biotechnologie. Kuipers studeerde biologie in Utrecht en promoveerde daar bij de vakgroep Biochemie.

Jaarlijks begeleidt Kuipers het RUG-studententeam dat (immer succesvol) meedoet aan de iGEM-competitie in Boston. In 2012 werd dit team zelfs wereldkampioen, met een zelfgebouwde bacterie die rottend vlees kan detecteren. In 2011 werd Kuipers tot 'Simon Stevin Meester 2011' benoemd door de Stichting Technische Wetenschappen (STW). Kuipers kreeg 500.000 euro die hij naar eigen inzicht aan onderzoek kon besteden. In hetzelfde jaar werd hij benoemd tot lid van de afdeling Natuurkunde van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW). In 2012 ontving hij een subsidie van NWO voor de verdere ontwikkeling van microscopische technieken om intracellulaire processen ‘live’ te volgen, hetgeen het begrip van (microbieel) leven enorm zal vergroten. In 2013 kende de EU Kuipers een subsidie van 1 miljoen euro toe om synthetische peptiden te maken, met vooral aandacht voor het ontwikkelen van nieuwe antibiotica.

Kuipers is mede-oprichter en directeur van het Centre for Sustainable Antimicrobials (CeSAM) van RUG en UMCG, een centrum voor onderzoek tegen antibioticaresistentie dat de grenzen tussen vakgebieden en organisaties wil doorbreken en zo de ontwikkeling van nieuwe antibiotica efficiënter wil maken.

Er zijn geen publicaties gevonden die voldoen aan de criteria.

Laatst gewijzigd:08 januari 2024 09:57