Over ons Actueel Evenementen Promoties

Mechanobiological aspects of (dysregulated) wound healing and the foreign body response

Promotie:Dhr. O.Y. (Olaf) Wouters
Wanneer:24 mei 2017
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. R.A. (Ruud) Bank, prof. dr. M.C. (Martin / Marco) Harmsen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Mechanobiological aspects of (dysregulated) wound healing and the
foreign body response

Nieuwe methode voor onderzoek naar wondgenezing

Vitamine C kan direct effect hebben op de wondgenezing. Dat concludeert Olaf Wouters in zijn proefschrift. Wouters ontwikkelde daarnaast een nieuw model om wondgenezing van de huid te onderzoeken, waarbij stijfheid van de huid een belangrijke factor is. De resultaten van het proefschrift leiden niet direct tot grote nieuwe inzichten, maar presenteren wel een veelbelovende onderzoeksmethode naar wondgenezing.

Bij onderzoek naar wondgenezing is mechanosensing een belangrijke factor. Mechanosensing beschrijft de reactie van cellen op mechanische stimuli. Het is al jaren bekend dat wondhelingscellen (fibroblasten) sterk reageren op mechanische prikkels. Onderzoek daarnaar werd tot nu toe vooral gedaan op polystyreen. Het nadeel van deze plastic is dat het zeer veel stijver is dan de huid, en dus wat betreft mechanosensing in het geheel niet lijkt op de huid, waardoor er geen experimentele vergelijkingen kunnen worden gemaakt. Wouters beschrijft in zijn proefschrift een nieuwe methode, namelijk een materiaal met een verbeterde coating, om mechanosensing te onderzoeken met behulp van stijfheden die wél in het fysiologische bereik liggen.

Wouters gebruikte het nieuwe materiaal om het effect van verschillende soorten stijfheid te testen op cellen en eiwitten betrokken bij de functie van fibroblasten bij wondgenezing. Hij constateerde onder meer dat vitamine C een belangrijke rol kan spelen bij gestoorde wondheling, doordat het effect heeft op de afgifte van bepaalde stoffen van fibroblasten. De ontwikkelde onderzoeksmethode kan in de toekomst mogelijk meer inzichten opleveren over de rol van stijfheid van de huid bij wondgenezing, onder meer bij de vorming van littekens.

Olaf Wouters (1987) studeerde Biomedische Wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn onderzoek is onderdeel van onderzoeksprogramma REGENERATE (restoring organ function by means of regenerative medicine) van het Kolff Institute. Dit instituut financierde ook een deel van het onderzoek, de rest werd gefinancierd door Stichting de Cock-Hadders. Wouters is momenteel werkzaam als docent moleculaire biologie aan de Hanze Hogeschool in Groningen.