Over ons Actueel Evenementen Promoties

Understanding how to stimulate individual, team and organizational creativity

The role of cognitive styles, faultlines and co-creation
Promotie:Mw. G. (Georgiana) Balau
Wanneer:10 april 2017
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. D.L.M. (Dries) Faems
Copromotor:dr. J.D. (Hans) van der Bij
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Understanding how to stimulate individual, team and organizational
creativity

De invloed van cognitieve stijlen op creativiteit

Creativiteit of het genereren van nieuwe ideeën is een belangrijke bron voor vooruitgang en innovatie. Wetenschappers, beleidsmakers en managers hebben daarom veel aandacht geschonken aan dit fenomeen. Georgiana Bălău onderzocht de invloed van cognitieve stijlen op creativiteit op het individuele en het teamniveau. Zij concludeert onder meer dat een combinatie van een hoge ervaringsgerichte en een hoge rationele cognitieve stijl resulteert in minder snelheid en minder flexibiliteit bij het uitvoeren van een creatieve taak in vergelijking met een combinatie van een hoge ervaringsgerichte en een lage rationele cognitieve stijl. Daarnaast toont Bălău aan dat een combinatie van een hoge ervaringsgerichte en een lage rationele cognitieve stijl leidt tot meer snelheid en meer flexibiliteit bij het uitvoeren van een creatieve taak vergeleken met een combinatie van een lage ervaringsgerichte en een hoge rationele cognitieve stijl. De resultaten van Bălău wijzen op een destructieve interactie (d.w.z. een conflict tussen het hart en het hoofd, namelijk de ervaringsgerichte cognitieve stijl en de rationele cognitieve stijl) met een negatieve impact op de creativiteit van individuen.

Georgiana Bălău deed de Research Master in Economics & Business. Zij verrichtte haar onderzoek bij de afdeling Innovation & Organization van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Bălău werkt tegenwoordig als docent aan Leiden University.