Over ons Actueel Evenementen Promoties

Quantitative CT myocardial perfusion

Development of a new imaging biomarker
Promotie:Dhr. G.J. (Gert Jan) Pelgrim
Wanneer:27 februari 2017
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. M. (Matthijs) Oudkerk, prof. dr. R. (Rozemarijn) Vliegenthart
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Quantitative CT myocardial perfusion

Nieuwe kwantitatieve methode voor onderzoek naar coronaire hartziekte

Ziekte aan de kransslagaders kan goed aangetoond worden met CT-scans. Dat laat Gert Jan Pelgrim zien aan de hand van onderzoeken aan een varkenshart. Verder onderzoek op mensen moet uitwijzen of de methode inderdaad waarde heeft voor de klinische praktijk.

Coronaire hartziekten – ziekte aan de kransslagaderen – worden tot nu toe onderzocht door scans visueel te beoordelen en zo te bepalen waar in het hart sprake is van verminderde doorbloeding. Omdat coronaire hartziekten een belangrijke doodsoorzaak zijn, is het van groot belang de ziekte goed op te kunnen sporen en te analyseren, om vroegtijdig de juiste behandeling in te kunnen zetten.

Pelgrim gebruikt een varkenshartmodel om nieuwe CT meettechnieken te testen. Met behulp van CT voerde hij metingen uit aan de bloedstroom van het hart. In het varkenshartmodel is het mogelijk om vernauwingen aan te leggen, zodat echt getest kon worden of die vernauwingen op een juiste manier te meten zijn met CT. Pelgrim concludeert dat het goed mogelijk is om verschil te zien tussen normale bloedstroom en verminderde bloedstroom, maar dat er in beide gevallen de gemeten bloedstroom lager is dan de  ‘echte’ bloedstroom. Een andere CT-techniek (dual-energy CT) is ook onderzocht voor de toepassing binnen coronaire hartziekten. Deze techniek geeft mogelijk een indruk van de doorbloeding van het hart, maar voor een optimaal resultaat moeten deze metingen binnen het ongeveer acht seconden plaatsvinden. Pelgrim concludeert dus dat het mogelijk is om de bloedstroom in het varkenshart kwantitatief te meten. Binnenkort start een onderzoek op een patiëntengroep naar deze metingen.

Gert Jan Pelgrim (1987) studeerde Technische Geneeskunde aan de universiteit Twente. Zijn onderzoek is onderdeel van het onderzoeksprogramma Center for Medical Imaging van het onderzoeksinstituut BCN-BRAIN. Het onderzoek werd gefinancierd door ZonMW. Pelgrim werkt als postdoc onderzoeker bij CMI-NEN van het UMCG/RUG.