Over ons Actueel Evenementen Promoties

The value of a family-centered approach in preventive child healthcare

Monitoring the social-emotional development of infants
Promotie:Mw. M. (Margriet) Hielkema
Wanneer:20 mei 2015
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. S.A. (Menno) Reijneveld
Copromotor:dr. A.F. (Andrea) de Winter
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
The value of a family-centered approach in preventive child
healthcare

Gezinsgericht consultatiebureau is beter voor het kind

Consultatiebureaus die een nieuwe, gezinsgerichte aanpak hanteren, kunnen betere zorg aan het kind leveren, doordat ze risico’s op sociaal-emotionele problemen eerder en vaker opsporen. Daarnaast zijn ouders en professionals enthousiast over de nieuwe werkwijze, stelt UMCG-onderzoeker Margriet Hielkema. Zij vergeleek de nieuwe, gezinsgerichte werkwijze, die al is ingevoerd in Drenthe, met de standaard werkwijze.

Voor haar onderzoek volgde Hielkema de sociaal-emotionele ontwikkeling van 2.978 kinderen vanaf hun geboorte tot de leeftijd van 18 maanden en hun ouders die een ‘nieuw’ consultatiebureau bezochten, en 2.680 leeftijdsgenootjes en hun ouders die naar een standaard consultatiebureau gingen. De nieuwe werkwijze bestaat uit een nieuw gespreksprotocol (DMO-P) waarvoor medewerkers van het consultatiebureau een speciale training volgen.

Hielkema concludeert dat het DMO-protocol helpt om risico’s voor sociaal-emotionele problemen eerder en vaker te signaleren. Het verschil met de controleregio was weliswaar klein, maar gezien de kwaliteit van de standaardzorg en de relevantie van vroege signalering toch betekenisvol. De nieuwe aanpak lijkt volgens haar ook te helpen om gezinnen te identificeren die extra zorg nodig hebben. Ouders geven aan dat de nieuwe methode beter aansluit op hun behoeften en wensen, en professionals zijn enthousiast over de oplossingsgerichte benadering van de nieuwe aanpak. Hielkema geeft aan dat er geen bewijs is dat de nieuwe aanpak ervoor zorgt dat kinderen op de leeftijd van 18 maanden minder gedragsproblemen hebben.

Margriet Hielkema (1983) studeerde Psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek binnen de afdeling Gezondheidswetenschappen van het Universitair Medisch Centrum Groningen en bij Icare JGZ. Het onderzoek werd gefinancierd door ZonMw en werd uitgevoerd in het kader van ‘Samen Starten’, dat een goede samenwerking tussen ketenpartners beoogt. Hielkema is docent bij de Academie voor Sociale Studies, onderdeel van de Hanzehogeschool Groningen.

Het UMCG publiceerde eerder twee persberichten over dit onderzoek:

Gezinsgericht consultatiebureau lever betere zorg

UMCG en Icare onderzoeken consultatiebureaus