Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:dr. Y.C.M. de Waal
Wanneer:21 oktober 2015
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. A.J. van Winkelhoff, prof. dr. G.M. (Gerry) Raghoebar, prof. dr. H.J.A. (Henny) Meijer, prof. dr. E.G. Winkel
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Peri-implant infections

Preventieve maatregelen nodig tegen infecties rond tandheelkundige implantaten

Met de toenemende toepassing van tandheelkundige implantaten neemt ook het risico op daaruit voortvloeiende infecties toe. UMCG-onderzoeker Yvonne de Waal bestudeerde de epidemiologische en microbiologische aspecten van deze zogeheten peri-implantaire infecties en de meest effectieve behandelprotocollen.

Bij infecties die samenhangen met tandheelkundige implantaten is er sprake van ontsteking van het slijmvlies rond het implantaat en in ernstiger gevallen ook van aantasting van het omliggende, ondersteunende bot. Deze laatste aandoening, peri-implantitis genoemd, is lastig te behandelen. Daarom zijn preventieve maatregelen noodzakelijk. Patiënten die roken of last hebben van tandvleesontsteking, hebben de meeste kans op het ontwikkelen van peri-implantitis. De Waal pleit voor een checklist met risicofactoren die voorafgaand aan het implanteren wordt nagelopen.

De Waal legde tevens de chirurgische behandeling van peri-implantitis onder de loep. Daarbij stelde zij vast dat ontsmetting van het implantaatoppervlak met chloorhexidine na mechanische reiniging niet leidt tot een betere uitkomst van de behandeling. Daarnaast bleek de ervaring die het chirurgisch team heeft met de behandelprocedure een belangrijke factor voor het wel of niet slagen van de ingreep. Een vroegtijdige diagnose en bijstellen van het gedrag van patiënten zijn eveneens cruciaal voor een succesvolle behandeling.

Yvonne de Waal (1982) studeerde Tandheelkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek maakt deel uit van het onderzoeksprogramma Maintaining Oral Health and Oral Function van het Kolff Institute. Het werd gefinancierd door het Centrum voor Tandheelkunde en Mondzorgkunde (CTM) van het UMCG. De Waal is tandarts-onderzoeker bij het CTM en heeft een eigen praktijk in Winschoten.