Over ons Actueel Evenementen Promoties

Dysregulation of survival and apoptosis pathways in acute myeloid leukemia

Targeting of NF-κB in AML
Promotie:Dhr. M.C.J. Bosman
Wanneer:07 oktober 2015
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. E. (Edo) Vellenga, prof. dr. W.J. (Wim) Quax, prof. dr. J.J. (Jan Jacob) Schuringa
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Dysregulation of survival and apoptosis pathways in acute myeloid
leukemia

Inzicht in signaalroutes van leukemiecellen

In het menselijk lichaam worden dagelijks een biljoen bloedcellen gevormd uit stamcellen in het beenmerg. Wanneer dit proces verstoord raakt door wijzigingen in het DNA, kunnen stamcellen transformeren tot leukemische stamcellen. UMCG-onderzoeker Matthieu Bosman onderzocht welke veranderingen in de cellen plaatsvinden en hoe deze kunnen worden aangepakt.

Acute myeloïde leukemie (AML) is een type leukemie waarbij bepaalde witte bloedcellen niet meer kunnen uitrijpen. Bij deze ziekte zijn ook processen als het delen en het sterven van cellen verstoord. Alle cellen beschikken over een arsenaal aan eiwitten, die samen zogeheten signaalroutes vormen om de cellen hun verschillende taken te laten uitvoeren. Bosman onderzocht in het kader van zijn promotieonderzoek enkele van deze signaalroutes en stelde vast dat AML-cellen een specifieke route nodig hebben om te kunnen overleven. Deze route kan op verschillende manieren worden onderdrukt. Bosman bekeek van diverse medicijnen en combinaties van medicijnen hoe gezonde cellen, AML-stamcellen en uitgerijpte AML-cellen erop reageren. Nadere bestudering van de signaalroute kan volgens Bosman leiden tot een beter inzicht in hoe de verschillende medicijnen deze route aanpakken. Hierdoor kan de klinische toepassing van deze medicijnen bij AML-patiënten worden verbeterd.

Matthieu Bosman (1985) studeerde Farmaceutische Wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn onderzoek in het kader van het onderzoeksprogramma Stem cells, Aging, Leukemia and Lymphoma van onderzoekinstituut CRCG. Het werd gefinancierd door het Ubbo Emmius Fonds, de Jan Kornelis de Cock Stichting en het Tekke Huizinga Fonds. Bosman vervolgt zijn loopbaan als klinisch chemicus in opleiding bij het Maxima Medisch Centrum in Veldhoven.