Over ons Actueel Evenementen Promoties

Spectroscopy and systematic effects: an eEDM experiment using BaF molecules

Promotie:V.R. Marshall, MSc
Wanneer:23 april 2024
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. S. (Steven) Hoekstra
Copromotor:L. Willmann, Dr
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Spectroscopy and systematic effects: an eEDM experiment using BaF
molecules

Meten aan het dipoolmoment van een elektron

Een limiet aan de waarde van het permanente elektrische dipoolmoment van het elektron (eEDM) biedt een gevoelige test van het Standaardmodel van de deeltjesfysica en uitbreidingen daarvan. In het NL-eEDM experiment passeert een bundel van BaF moleculen met snelheden van ~600 m/s door bekende E- en B-velden waarin een gevoelige spin-precessiemeting wordt uitgevoerd. In haar promotieonderzoek bespreekt Ginny Marshall de optische opstelling van dit experiment, en toont ze nauwkeurige spectroscopie van de kwantumtoestanden die worden gebruikt in het spin-precessieproces. Het is van groot belang om systematische effecten door parameters zoals laserfrequentie, polarisatie en vermogen te controleren en te meten. De discussie in deze scriptie bevat de experimentele technieken die worden gebruikt om een eEDM limiet af te leiden en deze mogelijke systematische effecten te kwantificeren.

Ginny Marshall voerde haar promotieonderzoek uit bij het Van Swinderen Institute for Particle Physics and Gravity, afdeling Fundamental Interactions and Symmetries, met financiering van de Stichting voor Fundamenteel Onderzoek der Materie (FOM). Ze vervolgt haar loopbaan als postdoc bij Aarhus University.