Over ons Actueel Evenementen Promoties

Sustainable collaboration in care

Joint production motivation and interprofessional learning in an interorganizational network
Promotie:T.P. (Thomas) Teekens, MSc
Wanneer:18 april 2024
Aanvang:16:15
Promotor:R.P.M. (Rafael) Wittek, Prof
Copromotors:F. (Francesca) Giardini, PhD, dr. J. Zuidersma
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Sustainable collaboration in care

Duurzaamheid organisatienetwerken afhankelijk van motivatie deelnemers

Duurzaam samenwerken met andere organisaties in een groter netwerk is niet altijd eenvoudig. Thomas Teekens onderzocht dat aan de hand van NetwerkZON, een organisatienetwerk in de zorgsector in het Noorden van Nederland. Belangrijk blijkt de motivatie van verschillende deelnemers om gezamenlijk waarde te creëren. Ook hebben organisatienetwerken baat bij ‘milde solidariteit’: samenwerkingspartners nemen aan dat anderen samenwerken om eigen doelen te behalen, maar ook de normatieve druk voelen om anderen niet te schaden.

In een complexe wereld besluiten steeds meer organisaties om met elkaar samen te werken om maatschappelijke problemen op te lossen. Zulke samenwerkingen noemen we organisatienetwerken, en zulke netwerken komen steeds meer voor in verschillende domeinen van de samenleving. Samenwerken buiten je eigen organisatie is echter niet altijd makkelijk, en een urgente vraag is hoe zulke organisatienetwerken duurzaam kunnen blijven samenwerken.

Bij deze dissertatie lag de focus op NetwerkZON, een organisatienetwerk in de zorgsector in het Noorden van Nederland. Onder druk van vergrijzing, een krimpende beroepsbevolking en steeds ingewikkeldere zorg, heeft de zorgsector een grote behoefte aan sterk-geschoolde arbeidskrachten. NetwerkZON is een organisatienetwerk van scholen en zorginstellingen die samen stages vormgeven en coördineren, om zo een kwalitatief hoogstaand en divers stageaanbod te realiseren in de regio.

In vier studies belicht dit proefschrift verschillende aspecten van de samenwerking in het organisatienetwerk. Hoe zijn de medewerkers van verschillende organisaties erin geslaagd om meer dan twee decennia samen te werken? Hoe leren studenten tijdens hun stages van professionals met verschillende beroepsachtergronden? Wat gebeurde er tijdens de covid-19 pandemie met de stagiaires, en wat waren de gevolgen hiervan voor de veerkracht van de organisaties?

Dit proefschrift laat zien hoe de duurzaamheid van organisatienetwerken afhangt van de motivatie van verschillende deelnemers om gezamenlijk waarde te creëren. Door de juiste condities te scheppen waarin een dergelijke motivatie versterkt wordt, en door interprofessioneel leren te mogelijk te maken, kunnen organisatienetwerken duurzaam samen blijven werken.