Over ons Actueel Evenementen Promoties

Differentiation to improve the articulation between levels

In the teaching of English in primary and secondary education in the Netherlands.
Promotie:Dhr. A.P. (Ton) de Kraay
Wanneer:21 november 2016
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. C.L.J. de Bot
Copromotor:dr. E.J. Schooten
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
Differentiation to improve the articulation between levels

Positieve effecten bij differentiëren taalonderwijs Engels in eerste jaar voortgezet onderwijs

Het onderwijs Engels in de basisschool krijgt erg divers vorm. In het voortgezet onderwijs wordt geen rekening gehouden met het zeer diverse niveau Engels van de leerlingen die uit het basisonderwijs instromen. Het differentiëren van het geboden taalonderwijs in de brugklas zou de aansluiting kunnen verbeteren. Ton de Kraay onderzocht hoe en in hoeverre het onderwijs Engels in het laatste jaar van het basisonderwijs en het eerste jaar in het voortgezet onderwijs van elkaar verschillen. Ook onderzocht hij het effect van gedifferentieerd taalonderwijs Engels op de houding ten opzichte van het onderwijs Engels en de Engelse taalvaardigheid van leerlingen in het eerste jaar van het voortgezet onderwijs. Dat blijkt positief.

De Kraay verrichtte zijn onderzoek in vier deelstudies: een literatuurstudie naar de geschiedenis van het onderwijs Engels in de Nederlandse context; een vragenlijstonderzoek naar het verschil in aanpak van het onderwijs Engels tussen basis- en voortgezet onderwijs; een literatuurstudie naar de onderscheiden vormen van gedifferentieerd onderwijs; een quasi-experimentele studie naar de effecten van gedifferentieerd taalonderwijs Engels en een Delphi-procedure onder de deelnemende docenten om na te gaan welke aspecten van de treatment nog verbeterd kunnen worden om toekomstige implementatie te kunnen optimaliseren. De Kraay concludeert dat de ontwikkelde treatment voor het geven van gedifferentieerd onderwijs Engels positieve effecten heeft op zowel de taalontwikkeling als op de attitude ten opzichte van het onderwijs Engels.

Ton de Kraay verrichtte zijn onderzoek, gefinancierd door een promotievoucher van het Ministerie van OW&C en Hogeschool Rotterdam, bij het Center for Language and Cognition Groningen, Faculteit der Letteren. De Kraay werkt als lerarenopleider Engels aan de Pabo, Hogeschool Rotterdam.