Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Facilitating the growth of local energy communities

Beslismodel helpt lokale duurzaamheidsinitiatieven bij strategische keuzes

Veel lokale energie-initiatieven worstelen met de complexiteit van het energiesysteem en missen de juiste kennis en expertise om belangrijke strategische beslissingen te nemen. Wim Timmerman ontwikkelde een methode die lokale duurzaamheidsinitiatieven helpt bij het maken van de juiste keuzes. Zijn ‘prosumer community shopping mall’ ondersteunt de besluitvorming binnen energie-initiatieven door op maat aangeboden diensten, kennis en expertise, die aansluiten bij de behoeftes van dat moment. Op die manier helpt de methode van Timmerman lokale energie-initiatieven hun doelstellingen (het realiseren van lokale, duurzame energieopwekking samen met en voor  de deelnemende leden) versneld te behalen. Zijn model kan daarmee een belangrijke bijdrage leveren aan de energietransitie. Tegelijkertijd kan het model een impuls betekenen voor de sociale cohesie, vanwege het coöperatieve karakter van lokale energiegemeenschappen.

Timmerman heeft zijn methode geëvalueerd in samenwerking met meerdere lokale duurzaamheidsinitiatieven en experts uit de energiesector. Zij vinden de ‘shopping mall’ een bruikbaar en gebruiksvriendelijk concept, dat lokale energiegemeenschappen ondersteunt in hun groeipad.

De energietransitie staat hoog op de agenda. Op weg naar een duurzamer energiesysteem zien we de laatste jaren een grote toename van het aantal lokale energiegemeenschappen. Deze groepen streven naar duurzaamheid door energiebesparingen te stimuleren en door lokaal duurzame energie op te wekken, samen met en voor  de deelnemende leden. Veel van deze zogenoemde ‘prosumer communities’ missen echter de kennis en expertise om strategische beslissingen te kunnen nemen die noodzakelijk zijn om hun ambitieuze doelstellingen te behalen.

In het onderzoek van Timmerman zijn casestudies uitgevoerd om het groeipad van ‘prosumer communities’ te exploreren en te begrijpen. Dat leidde tot het ontwerp van de ‘prosumer community shopping mall’. Dit beslismodel biedt een rijke verzameling aan diensten, kennis en expertise. Lokale energieinitiatieven, en hun leden, worden geleidelijk door ‘het winkelcentrum’ gevoerd, waarbij gaandeweg diensten worden aangeboden die passen bij de ontwikkelingsfase van de gemeenschap. De dienstenaanbieders in de ‘mall’ maken gebruik van richtlijnen en standaard bouwblokken om hun diensten samen te stellen, zodat de kwaliteit van dienstverlening en de interoperabiliteit van het dienstenaanbod in de ‘mall’ worden gegarandeerd.  Als regisseur en beheerder van genoemde faciliteiten speelt de aanbieder van de ‘mall’ een belangrijke rol.

Wim Timmerman verrichtte zijn onderzoek bij de afdeling Business & ICT van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door de Hanzehogeschool Groningen, waar Timmerman werkt als docent en onderzoeker.