Over ons Actueel Evenementen Promoties

The EU Arbitration Convention

An evaluating assessment of the governance and functioning of the EU Arbitration Convention
Promotie:dr. H.M. Pit
Wanneer:30 januari 2017
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. I.J.J. (Irene) Burgers, prof. dr. L.W. (Laurence) Gormley, MA MSc
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
The EU Arbitration Convention

EU Arbitrageverdrag werkt niet goed

Het EU Arbitrageverdrag is een verdrag tussen de EU lidstaten om dubbele belasting die is ontstaan als gevolg van – voor fiscale doeleinden – prijsaanpassingen van winsten tussen verbonden lichamen ongedaan te maken. Het verdrag biedt belastingplichtigen hiertoe een procedure die deze dubbele belasting ongedaan dient te maken binnen een bepaalde tijdsperiode, zo nodig met een verplichte en bindende arbitrageprocedure. Promovendus Harm Mark Pit hield het verdrag tegen het licht en ontdekte vele gebreken.

Harm Mark Pit heeft nader getoetst of de vormgeving van het verdrag zodanig is dat het kan beantwoorden aan zijn principiële doelstelling. Hij heeft gekeken naar zowel de governance van het verdrag (wat is de juridische status van het verdrag, wie voert het uit en welke partijen zijn betrokken bij de verdere vormgeving van het verdrag) als naar de werking in de praktijk (toepassingsbereik, belastingbeginselen en procedurele werking). Pit concludeert dat de governance juridisch niet juist is vormgegeven, niet effectief en efficiënt is. Voornaamste reden is dat er een weeffout zit in de institutionele vormgeving van het verdrag, waardoor zaken niet tijdig worden opgelost en ook niet worden verwezen naar de arbitrageprocedure. Voorts constateert Pit dat er vele regels en procedures in het verdrag niet nader zijn uitgewerkt, wat de goede werking van het verdrag belemmert. Voorbeelden hiervan zijn de geringe invulling van deadlines voor diverse procedures, de onduidelijke en onbevredigende samenloop met nationaalrechtelijke procedures en de afwezigheid van een alternatief mechanisme indien de lidstaten zich niet houden aan hun verdragsverplichtingen. Om de geconstateerde problemen op te lossen, stelt Pit een gedetailleerde herziening van het verdrag en de bijbehorende gedragscode voor.

Harm Mark Pit verrichtte zijn onderzoek aan de Faculteit Rechtsgeleerdheid. Hij werkt nu bij de Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD).