Over ons Actueel Evenementen Promoties

The Dynamics of English Writing Development in Advanced Chinese
Learners

Schrijfvaardigheid Engels bij Chinese studenten verder onderzocht

Op Chinese universiteiten wordt Engels meer beschouwd als een vak waar je voor moet slagen dan een taal die je zou willen gebruiken. Vrijwel alle Chinese studenten, die veel tijd besteden aan het leren van Engels, klagen dat hun Engels niet verbeterd is op de universiteit. Het hoofddoel van dit proefschrift was om deze klacht empirisch te verifiëren door middel van vijf afzonderlijke opeenvolgende studies. Een eerste studie, waarin de ontwikkeling van schrijfvaardigheid van Chinese studenten tijdens een cursus 18 maanden werd onderzocht, liet zien dat vooral de meest gevorderde studenten niet vooruit waren gegaan in hun Engelse schrijfvaardigheid. Twee vervolgstudies toonden echter aan dat deze meer gevorderde studenten een plafond hadden bereikt wanneer gekeken wordt naar de meer algemene maten van taalkundige verfijning en complexiteit en dat zij over het algemeen wel degelijk verbetering lieten zien in subtielere aspecten van taalgebruik zoals idiomaticiteit en tekstkwaliteit. De laatste studie kijkt in detail naar het schrijfwerk van twee studenten uit de gevorderde klas: één student die duidelijk vooruitgang heeft geboekt en één student die geen enkele voortgang gemaakt lijkt te hebben. De zwakke leerder vertoonde daarentegen een vrij verspreid patroon en was ook aanzienlijk meer variabel dan de sterke leerder.