Over ons Actueel Evenementen Promoties

Lifelong learning in practice

Understanding and enabling meaningful participation of non-traditional students in university education in Uganda
Promotie:Mw. P.B. (Peace) Tumuheki
Wanneer:02 maart 2017
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. J.J.M. Zeelen
Copromotor:dr. G.L. Openjuru
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
Lifelong learning in practice

De gevolgen van uitbreiding van het hoger onderwijs in Oeganda

Sinds de jaren 90 is het hoger onderwijs in Oeganda verschoven van het alleenrecht van de elite naar het recht van allen. Daarom moeten instellingen voor hoger onderwijs, zoals universiteiten, zich opnieuw beraden op de manier waarop ze de meer diverse studentenpopulatie bedienen, zowel wat betreft de aantallen, de curricula, de behoeften en de uiteenlopende onderwijsvormen die studenten eerder hebben doorlopen. Peace Tumuheki concludeert op basis van haar promotieonderzoek dat participatie meer inhoudt dan enkel het vergroten van de toegangsmogelijkheid, vooral voor studenten die vóór de uitbreiding van het hoger onderwijs geen kans kregen om te studeren omdat ze niet over het vereiste diploma beschikten of ondervertegenwoordigd waren vanwege hun gevorderde leeftijd.

Het concept ‘participatie’ is niet alleen gebruikt om de toegang tot de universiteit te onderzoeken, maar ook door te kijken naar het keuzeproces dat voorafging aan het inschrijven op de universiteit, de omstandigheden voor de studenten zowel binnen als buiten de universiteit, en de periode na het afsluiten van de studie. Samenvattend stelt Tumuheki: de focus lag enerzijds op het begrijpen van de ervaringen en behoeften van niet-traditionele studenten en anderzijds op het activeren van deze studenten om betekenisvolle deelname voor hen mogelijk te maken, waarmee zij ook een bijdrage kunnen leveren aan maatschappelijke verandering.

Tot slot doet Tumuheki aanbevelingen om de mogelijkheden voor ‘leven lang leren’ voor deze studenten uit te breiden op het gebied van loopbaanbegeleiding, meer publiek debat over beleidsveranderingen en het ontwikkelen van innovatieve samenwerkingsvormen.

Peace Tumuheki studeerde Development studies. Ze verrichtte haar onderzoek aan de Faculteit der Letteren. Tumuheki promoveert bij Jacques Zeelen, hoogleraar Lifelong learning and social intervention in the context of globalization. Haar onderzoek is gefinancierd door NUFFIC.