Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Rethinking the leadership-employee creativity relationship

Medewerkers creatiever wanneer leidinggevende promotiedoelen stelt

Het type doelstelling dat leidinggevenden gebruiken om medewerkers te sturen heeft invloed op de creativiteit van hun medewerkers. Ramzi Said toont aan hoe leidinggevenden door het stellen van promotie- en preventiedoelen de creativiteit van medewerkers kunnen stimuleren dan wel afremmen. Hij  werpt daarmee een frisse blik op de essentie van leiderschap: beïnvloeding van medewerkers door doelen te stellen.

Met het stellen van promotiedoelen willen leidinggevenden hun medewerkers motiveren voor de maximale winst te gaan, verbeteringen en veranderingen door te voeren, en hun idealen na te jagen. Preventiedoelen zijn er daarentegen op gericht medewerkers te motiveren om verliezen te vermijden, de status-quo te behouden, achteruitgang te vermijden, en plichten en verantwoordelijkheden na te komen. Said toont aan dat een promotiefocus van de leidinggevende een positieve relatie heeft met creativiteit van medewerkers. Door promotiegericht leiderschap zullen werknemers idealen en innerlijke behoeften gaan nastreven en dat leidt ertoe dat zij meer intrinsieke motivatie voor creativiteit krijgen. Said laat ook zien dat leidinggevenden met een promotiefocus creatieve verwachtingen stellen die medewerkers aanzetten tot radicale creativiteit, vooral wanneer medewerkers een goede werkrelatie hebben met hun leidinggevende en vertrouwen hebben in hun creatieve capaciteiten.

Een preventiefocus van de leidinggevende heeft daarentegen een negatieve relatie heeft met creativiteit van medewerkers, omdat medewerkers geneigd zullen zijn zich te conformeren aan de leidinggevende. Said laat zien dat leidinggevenden geneigd zijn om met preventiegericht leiderschap te reageren op slechte prestaties van kenniswerkers, waarmee zij echter onbedoeld een neerwaartse prestatiespiraal ontketenen: in reactie op preventiedoelen gaan kenniswerkers zich conformeren aan hun leidinggevende, worden minder creatief, en gaan vervolgens slechter presteren.

Ramzi Said verrichtte zijn onderzoek binnen het programma Human Resource Management & Organizational Behaviour van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde.