Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Explorations in Latin American economic history

Genuanceerd beeld van de fiscale teloorgang van het kolonialisme in Latijns-Amerika

De langetermijn economische ontwikkeling van Latijns-Amerika wordt vaak gebruikt om te illustreren hoe het historisch nalatenschap het heden vormt. Javier López Arnout onderzocht het belang van die historische nalatenschap door vier belangrijke economische vraagstukken in de geschiedenis van Latijns-Amerika te bestuderen: de fiscale solvabiliteit van het koloniaal bewind, de ontwikkeling van reële lonen, structurele verandering en economische inhaalprocessen. Met behulp van een cliometrische benadering probeert hij een meer genuanceerd beeld te geven van enkele kritieke momenten in de geschiedenis van Latijns-Amerika, waaronder de fiscale teloorgang van het kolonialisme, de regionale loondynamiek in Mexico in aanloop naar de revolutie van 1910, de productiviteitsgroei tijdens de periode van importsubstitutie, en het economisch inhaalproces ten gevolge van institutionele verandering.

López Arnout toont aan dat de lokale Spaans Amerikaanse-financiën, ondanks grote financiële moeilijkheden, een fiscaal solvabel beleid voerden tijdens de koloniale periode. Daarnaast concludeert hij dat in Mexico voorafgaande aan de revolutie van 1910 geen dramatische en seculiere achteruitgang van regionale reële lonen plaatsvond. Verder geeft structurele verandering in Latijns-Amerika weinig rekenschap voor productiviteitsgroei in de industrie tijdens het tijdperk van importsubstitutie, concludeert López Arnout, en had het effect van institutionele verandering een onevenwichtig effect op het economisch inhaalproces van Latijns-Amerikaanse sectoren.

Javier López Arnout verrichtte zijn onderzoek bij de afdeling Economics, Econometrics & Finance van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde.