Over ons Actueel Evenementen Promoties

Transmission electron microscopy

Studies of soft materials in chemistry and biology
Promotie:Mw. L.E. Franken
Wanneer:08 september 2017
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. E.J. Boekema
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Transmission electron microscopy

Nieuw inzicht in dimerisatieproces met transmissie elektronenmicroscopie

Gebruik makend van transmissie elektronenmicroscopie (TEM), deed Linda Franken verschillende onderzoeken. De elektronenmicroscoop is een krachtig instrument dat ons laat werken op schalen van nanometers en kleiner. Het is soms moeilijk te onderscheiden of de zichtbare structuren het effect zijn van het moleculair ontwerp of van de TEM-preparatiemethode. In het eerste onderzoek wordt ingegaan op de drie meest voorkomende TEM-preparatiemethoden: drogen, kleuren en cryo-fixatie. Hun interpretatie, artefacten en de te verkrijgen informatie worden besproken. Alle drie de technieken zijn gebruikt in een volgend onderzoek waar TEM is gebruikt voor het bestuderen van zachte chemische materialen. In de chemie is het vrij gebruikelijk om een stof in oplosmiddel te mengen met een (deels) niet-oplosmiddel zodat de stof gaat aggregeren. Zo werden komvormige aggregaten gemaakt. Vervolgens werd hun aard en het mechanisme achter hun vorming vastgesteld. In een ander, meer biologisch, onderzoek werd TEM gebruikt om het eiwitcomplex NDH-1 van Thermosynechococcus elongates te bestuderen. Door NdhP met het groen fluorescent eiwit te fuseren en vervolgens het gezuiverde eiwit te analyseren met losse deeltjes analyse, kon de locatie van NdhP in het NDH-1 complex worden vastgesteld. Ribosoom dimerisatie in Lactococcus lactis was het hoofdonderzoek. In vergelijking met het veel beter bestudeerde Escherichia coli heeft L. lactis een ander en veel vaker voorkomend mechanisme. Dimerisatie beperkt de ribosoomactiviteit en wordt in L. lactis veroorzaakt door het HPFlang-eiwit. De structuur van de ribosoomdimeer in complex met HPFlang werd opgelost. Dit gaf nieuw inzicht in de werking van HPFlang.

De promotie van Linda Franken is een collectie van uiteenlopende werken waarin elektronenmicroscopie centraal staat. Het onderzoek is uitgevoerd in de Elektronenmicroscopie groep onder leiding van professor Egbert Boekema. De groep maakt onderdeel uit van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB) aan de Faculty of Science and Engeneering van de Rijksuniversiteit Groningen. Het  werd gefinancierd door BioSolar Cells. Franken vervolgt haar loopbaan als postdoc bij Kay Grünewald.