Over ons Actueel Evenementen Promoties

Biobased, thermoreversibly crosslinked polyesters

A styrene-free alternative to currently employed resins
Promotie:Dhr. M. (Martijn) Beljaars
Wanneer:08 mei 2017
Aanvang:11:00
Promotors:F. (Francesco) Picchioni, Prof, prof. dr. ir. H.J. (Hero Jan) Heeres
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Biobased, thermoreversibly crosslinked polyesters

Recyclebaar polyester

Polyester harsen worden doorgaans gebruikt vanwege hun superieure mechanische en chemische eigenschappen. Maar de meeste commerciële harsen bevatten grote hoeveelheden van het giftige fenol. Martijn Beljaars ging daarom op zoek naar een milieuvriendelijk alternatief voor de polyester harsen. Hij gebruikte voornamelijk bio-chemicaliën (verkregen uit hernieuwbare bronnen) zodat het eindproduct groen is.

Toch is ook dat niet de oplossing. Polyesters danken hun goede eigenschappen aan chemische crosslinks, die ontstaan door een polymerisatiereactie. Maar deze reactie is niet terug te draaien, dus kan het resulterende materiaal nooit hergebruikt, teruggewonnen of gerecycled kan worden: het moet worden weggegooid, verbrand voor energiewinning of een deel kan (in het beste geval)  worden hergebruikt in een laagwaardige toepassing zoals opvulmateriaal onder asfalt.

Daarom experimenteerde Beljaars met reversibele crosslinking. Het toont aan dat het materiaal dat hij ontwikkeld volledig recyclebaar is. Dankzij Diels-Alder chemie zijn de crosslinks te openen. Dit maakt het mogelijk het materiaal te hervormen en hergebruiken.

Beljaars beschrijft de synthese van het materiaal en het succesvolle hergebruik ervan. Dit is aangetoond door gebruikte teststaafjes te vermalen en opnieuw te persen tot een nieuw balkje met identieke mechanische eigenschappen. Daarna volgen diverse wijzigingen aan het materiaal waardoor de mechanische eigenschappen kunnen worden verbeterd (zoals betere slagvastheid) of gewijzigd (zoals het beïnvloeden van de glas-overgangstemperatuur). Al met al wordt de complete route van een commercieel beschikbare groene chemicalie tot aan een (benadering van) toepassing in het dagelijks leven behandeld.

Het promotieonderzoek van Martijn Beljaars is verricht bij de afdeling Producttechnologie van het ENgineering and TEchnology institute Groningen (ENTEG) met financiering vanuit het programma Biobased Performance Materials. Hij werkt nu als Chief Technology Officer bij KNN Bioplastics in Groningen.