Over ons Actueel Evenementen Promoties

Optimization of Jatropha curcas pure plant oil production

Promotie:Mw. E. Subroto
Wanneer:09 oktober 2015
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. A.A. Broekhuis
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Optimization of Jatropha curcas pure plant oil
production

Onderzoek naar productieketen van groene olie

Het gebruik van plantaardige olie als brandstof, hetzij in pure vorm meteen na zuivering, of na omzetting in biodiesel, is een mogelijke stap in de vergroening van onze brandstofvoorziening. Maar het verbouwen van olieproducerende planten mag dan niet concurreren met voedselproductie, en zou dus liefst plaatsvinden op grond die niet geschikt is voor voedselproductie. Erna Subroto onderzocht hoe dit soort oliewinning commercieel haalbaar kan worden, met als uitgangspunt de plant Jatropha curcas.

Deze plant is rijk aan olie, maar niet geschikt voor voedselproductie. Bovendien kan Jatropha verbouwd worden op minder vruchtbare grond. Dit is de laatste 10 jaar sterk gestimuleerd in Indonesië. Echter, commerciële productie van pure olie of de afgeleide biodiesel moet nog ontwikkeld worden. Om dit te bereiken is een product-technologische benadering vereist waarbij de kwaliteit van het eindproduct leidend is. In de praktijk betekent dit dat alle stappen van oogst tot eindproduct en alle tussenliggende verwerkingsprocessen geïntegreerd en  geoptimaliseerd moeten worden zodat een optimaal en gespecificeerd eindproduct wordt bereikt.

Het onderzoek dat Subroto in haar proefschrift beschrijft was er op gericht om alle stappen in de waardeketen van oogst naar product te verkennen en te optimaliseren. Alle vereiste processtappen zoals de opslag en het drogen van de zaden, verschillende technieken om de olie te isoleren, het zuiveren van de olie, en het voorkomen van oxidatie van het eindproduct zijn bestudeerd. De verkregen resultaten zijn direct toepasbaar in de commerciële ontwikkeling deze plantaardige olie.

Erna Subroto verrichtte haar onderzoek bij de afdeling Chemische Technologie van het Engineering and Technology institute Groningen (ENTEG), met financiering van de KNAW. Zij werkt inmiddels als onderzoeker bij Dexa Medica Biomolecular Sciences.