Over ons Actueel Evenementen Promoties

Every dark cloud has a colored lining

The relation between positive and negative affect and reactivity to positive and negative events
Promotie:dr. E.C. (Elise) Bennik
Wanneer:19 oktober 2015
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. A.J. (Tineke) Oldehinkel, J. (Hans) Ormel
Copromotors:dr. E. Nederhof, dr. J.A.C.J. Bastiaansen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Every dark cloud has a colored lining

Depressie: kleur kan donkere wolken verlichten

Mensen met depressieve gevoelens ervaren minder vaak positieve gebeurtenissen dan mensen die zich niet depressief voelen. Als ze wel positieve gebeurtenissen meemaken, blijkt dat ze zich daardoor tijdelijk beter kunnen voelen, concludeert Elise Bennik in haar proefschrift. Haar resultaten wijzen erop dat mensen die lijden aan depressieve symptomen baat kunnen hebben bij positieve gebeurtenissen.

Bennik gebruikte voor een deel van haar onderzoek de langlopende studie TRAILS, waarin gegevens zijn verzameld van adolescenten van 11 tot 25 jaar. Als deze adolescenten anhedonie – gebrek aan plezier – rapporteerden, rapporteerden ze in de meting daarna ook een depressieve stemming. Andersom gold ook: een depressieve stemming werd gevolgd door anhedonie.

Verder onderzocht Bennik hoe deze adolescenten reageerden op de gebeurtenissen die ze meemaakten. Er is al veel onderzoek gedaan naar de effecten van negatieve gebeurtenissen op depressieve symptomen, maar we weten veel minder goed wat de gevolgen van positieve gebeurtenissen zijn. Uit Benniks onderzoek kwam naar voren dat adolescenten die meer positieve dan negatieve ingrijpende gebeurtenissen meemaakten, daarna minder last leken te hebben van depressieve symptomen. Te veel positieve gebeurtenissen hadden geen gunstig effect meer. Bennik vermoedt dat dit komt doordat teveel positieve gebeurtenissen tot uitputting kunnen leiden en dat kan samengaan met meer depressieve symptomen.

In een ander deel van het proefschrift werden geen grote gebeurtenissen onderzocht, maar juist de kleine mee- en tegenvallers in het dagelijkse leven. Hiervoor gebruikte Bennik gegevens van twee dagboekstudies onder vrouwelijke jongeren. Het is bekend dat iemand die moeilijk om kan gaan met tegenslag veel negatieve emoties ervaart en weinig positieve emoties. Het bleek dat het niet zo is dat stressgevoelige mensen minder goed reageren op positieve gebeurtenissen. Wel rapporteerden ze minder positieve gebeurtenissen dan anderen en dat zou ervoor zou kunnen zorgen dat ze in het algemeen minder positieve stemming ervaren.

Elise Bennik (1986) studeerde Psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar onderzoek valt binnen het UMCG onderzoeksprogramma Interdisciplinary Center Psychopathology and Emotion regulation (ICPE) van onderzoeksinstituut SHARE. Inmiddels is zij werkzaam als postdoctoraal onderzoeker en docent aan de Rijksuniversiteit Groningen bij de afdeling Klinische Psychologie en Experimentele Psychopathologie.