Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Evenementen Promoties

Raising metacognitive genre awareness in L2 academic readers and writers

Promotie:Mw. A.L. Linares Calix
Wanneer:08 oktober 2015
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. C.L.J. de Bot
Copromotor:dr. S. (Sake) Jager
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
Raising metacognitive genre awareness in L2 academic readers and
writers

Metacognitief genrebewustzijn verhogen bij academische L2 lezers en schrijvers

Alyda Linares Calix onderzocht de ontwikkeling van metacognitief genrebewustzijn, een concept geïntroduceerd door Negretti en Kuteeva, dat genrebewustzijn koppelt aan metacognitie. Het is aangetoond dat metacognitief genrebewustzijn van belang is bij het ontwikkelen van het vermogen van leerders om academische teksten te lezen en te produceren. Door gebruik van een multi-method benadering – een combinatie van kwantitatieve en kwalitatieve methoden – onderzocht Linares Calix  de ontwikkeling van metacognitief genrebewustzijn en de mate waarin dit bijdraagt aan academisch lezen en schrijven bij leerders van de Engelse taal in een TEFL (Teaching English as a Foreign Language) programma in Honduras.

De onderzoeksresultaten laten zien dat de tweedetaalleerders (L2)voor het grootste deel declaratief en procedureel genrebewustzijn ontwikkelen, in ruime mate en op verschillende manieren. Ze hebben echter moeite met het ontwikkelen van conditioneel genrebewustzijn, dat wil zeggen het flexibel toepassen van kennis van genre-gebaseerde kenmerken en retorische aspecten bij andere academische taken en situaties. De leerders demonstreren de transfer van metacognitief genrebewustzijn bij de interpretatie van academische teksten. Eveneens vertonen ze een hogere mate van declaratieve en procedurele kennis in vergelijking met conditionele kennis van genre-baseerde kenmerken. Met betrekking tot de productie van academische genres, laten ze transfer zien van metacognitief genrebewustzijn, in verschillende mate en op verschillende manieren, en ook nu wordt minimale conditionele kennis gedemonstreerd in de overdracht van genre-gebaseerde kennis naar complexe taken. De studie benadrukt de noodzaak voor verder onderzoek naar genrebewustzijn en wat de invloed ervan is op academische lees- en schrijfvaardigheid van L2 leerders.