Over ons Actueel Evenementen Promoties

The association between albuminuria and long-term renal risk

How to improve the precision of drug effects estimates
Promotie:Dhr. T.F. (Tobias) Kröpelin
Wanneer:21 maart 2016
Aanvang:12:45
Promotors:D. (Dick) de Zeeuw, prof. dr. H.J. (Hiddo) Lambers Heerspink
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
The association between albuminuria and long-term renal risk

Albuminurie gebruiken voor sneller onderzoek naar diabetesmedicijnen

De hoeveelheid albumine, een bloedeiwit dat bij nierpatiënten in de urine terechtkomt, blijkt geschikt om de effectiviteit van nieuwe geneesmiddelen te testen bij patiënten met diabetische nierziekten. Veranderingen in albuminurie (het uitscheiden van albumine) kunnen zo volgens Tobias Kröpelin helpen bij sneller klinisch onderzoek naar nieuwe medicijnen voor deze patiëntengroep.

Wereldwijd neemt het aantal patiënten met diabetische nierziekte toe. Om de kwaliteit van leven en de overleving van deze groep patiënten te verbeteren, zijn er op korte termijn nieuwe medicijnen nodig, maar klinische trials nemen vaak veel tijd in beslag. Het doel van zulke trials is om te onderzoeken of het geneesmiddel het risico op dialyse vermindert. Uit eerder onderzoek was al bekend dat veranderingen in albuminurie vroeg in het verloop van diabetische nierziekte plaatsvinden. Kröpelin onderzocht of veranderingen in albuminurie ook geschikt zijn om de effectiviteit van nieuwe geneesmiddelen te meten. Dat zou kunnen helpen om klinisch onderzoek naar zulke nieuwe medicijnen te versnellen omdat veranderingen in albuminurie in korte tijd kunnen worden vastgesteld.

De promovendus stelde vast dat behandelingen die gedurende de eerste maanden van therapie de hoeveelheid albumine in de urine verlagen, ook het risico op dialyse en niertransplantatie verlagen. Maar er blijken na de start van een nieuwe behandeling ook vaak fikse schommelingen te zijn in albuminurie, en daar moet volgens Kröpelin bij het testen van nieuwe geneesmiddelen goed rekening mee gehouden worden. Hij pleit verder voor meer bewustzijn om albuminurie ook in de klinische praktijk goed in de gaten te houden.

Tobias Kröpelin (1982) studeerde Public Health (BSc) aan de Universität Bremen en Health Services Research/Epidemiology (MSc) aan de Universiteit Maastricht. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek binnen onderzoeksinstituut GUIDE (Groningen Kidney Center) van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Kröpelin is ‘statistical programmer’ bij Novo Nordisk in Kopenhagen (Denemarken).