Over ons Actueel Evenementen Promoties

Complications related to the management of Mycobacterium ulcerans disease in Bénin

A plea for early case detection
Promotie:Dhr. M.Y.T. (Yves) Barogui
Wanneer:08 februari 2016
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. T.S. (Tjip) van der Werf
Copromotor:prof. Y. (Ymkje) Stienstra
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Complications related to the management of Mycobacterium
ulcerans disease in Bénin

Pleidooi voor vroege opsporing Buruli ulcus

Het is een mysterieuze huidaandoening die vooral kinderen in West-Afrika treft, en die in een vroeg stadium meestal goed met antibiotica bestreden kan worden. Maar door allerlei redenen, waaronder sociale uitsluiting en bijgeloof, zoeken patiënten vaak pas laat hulp. Buruli ulcus wordt gekenmerkt door open zweren op armen en benen. Om amputaties van ledematen te voorkomen, pleiten Yves Barogui en onderzoekscollega’s van het UMCG opnieuw voor het actiever opsporen en vroeger doorverwijzen van zieke kinderen naar het ziekenhuis, en voor betere voorlichting.

Buruli ulcus is een infectieziekte die veroorzaakt wordt door de bacterie Myobacterium ulcerans. In het eerste stadium van de ziekte ontstaat op de plek van infectie een zwelling of knobbel, die zich in een later stadium ontwikkelt tot een open zweer. Het is nog onbekend hoe de ziekte zich verspreidt, en ook bestaat er nog geen vaccin dat voorkomt dat mensen ziek worden. Doordat patiënten vaak te laat hulp zoeken, moeten ze langer in het ziekenhuis blijven en zijn de functionele en financiële gevolgen ernstiger.

Barogui onderzocht hoe de ziektelast van Buruli ulcus kan worden beperkt. Hij bestudeerde daarvoor de rol van vrijwilligers die patiënten doorverwijzen naar het ziekenhuis. Ook ging hij na hoe nieuwe besmettingen voorkomen kunnen worden door een beter gebruik van antibiotica. Barogui ontdekte onder andere dat van de patiënten in het ziekenhuis van Benin ongeveer een kwart (26,5%) was doorverwezen door vrijwilligers. Bij deze patiënten was de ziekte vaak nog in een vroeg stadium. Dat toont volgens de promovendus welke belangrijke rol deze vrijwilligers kunnen spelen, en het onderstreept tegelijk de winst die behaald kan worden met voorlichtingsprogramma’s in gebieden zonder vrijwilligers.

Yves Barogui (1977) is afgestudeerd als arts in 2004 en behaalde zijn mastertitel Santé, Environnement et Développment aan de universiteit van d’Abomey-Calavi (Benin). Hij verrichtte zijn promotieonderzoek binnen het onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen, onderzoeksprogramma Microbes in Health and Disease. Barogui is directeur van het “Center of Detection and Treatment of Buruli ulcer” in Lalo (Benin).