Over ons Actueel Evenementen Promoties

Colorectal anastomoses

Surgical outcome and prevention of anastomotic leakage
Promotie:Mw. I.S. (Ilsalien) Bakker
Wanneer:23 maart 2016
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. T. Wiggers
Copromotor:dr. K. Havenga
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Colorectal anastomoses

Nieuwe techniek kan naadlekkage bij dikke darmoperatie niet voorkomen

De C-seal leek een veelbelovende nieuwe techniek om naadlekkage, een grote complicatie bij dikke darmoperaties, te voorkomen. Chirurg in opleiding Ilsalien Bakker constateert dat deze biologisch afbreekbare drain in de praktijk niet goed blijkt te werken. Ze constateert dat op basis van een groot onderzoek waaraan 41 ziekenhuizen hebben meegewerkt, naast het UMCG nog 30 andere ziekenhuizen in Nederland. De klinische studie werd gefinancierd door Polyganics BV, de producent van C-seal.

Alleen al in Nederland worden jaarlijks 10.000 ‘colorectale resecties’ uitgevoerd, operaties waarbij een deel van de dikke darm wordt verwijderd vanwege een tumor, en 2.500 ‘rectum resecties’, endeldarmoperaties. In het eerste deel van haar proefschrift beschrijft Bakker de uitkomsten van deze darmkankeroperaties. Ze gebruikte hiervoor gegevens uit de Dutch Surgical Colorectal Audit, een samenwerkingsverband van alle darmchirurgen om meer inzicht te krijgen in de resultaten van darmkankeroperaties.

Bakker stelde vast dat naadlekkage met 7 tot 10 % de vaakst voorkomende en meest gevreesde complicatie is van dikke darm- en endeldarmoperaties. Die lekkage ontstaat dan op de plek waar na tumorverwijdering weer een nieuwe verbinding in de dikke darm wordt gemaakt, de naad. Naadlekkage blijkt onder andere vaker voor te komen bij mannen, of na een spoedoperatie. Bakker deed daarom vervolgonderzoek naar dikke darmoperaties in een acute setting, en bestudeerde daarvoor de gegevens van een kleine zesduizend patiënten bij wie tussen 2009 en 2013 met spoed een colorectale resectie werd gedaan. Bij een deel bleek dat te zijn omdat de tumor in een vergevorderd stadium was. Bakker verwacht dat de recent in Nederland geïntroduceerde screening op darmkanker kan helpen om tumoren in de dikke darm eerder op te sporen waardoor er mogelijk minder spoedoperaties nodig zullen zijn.

De promovenda onderzocht tot slot naadlekkage bij dikke darmoperaties in meer detail. Ze verrichte een onderzoek met de C-seal, een drain die wordt aangebracht aan de binnenkant van de darm op de plaats van de naad om naadlekkage te voorkomen. De gegevens van dit onderzoek werden tussen 2011 en 2013 verzameld onder 539 patiënten in 41 ziekenhuizen in Nederland, Duitsland, Hongarije, Frankrijk en Spanje. De trial werd na een tussentijdse analyse gestopt omdat naadlekkage met 10% vaker voorkwam in de C-seal groep dan in de controlegroep, daar trad bij 5% van de patiënten naadlekkage op. Voor de Nederlandse patiënten uit het onderzoek bestudeerde Bakker tot slot meer gedetailleerde gegevens om te kijken bij wie en in welke situatie het vaakst naadlekkage optrad. De resultaten kunnen helpen bij het verbeteren van deze chirurgische ingreep.

Ilse Saline Bakker (1986) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek op de afdeling abdominale chirurgie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De klinische studie werd gefinancierd door Polyganics BV. Bakker werkt nu bij Treant Zorggroep als chirurg in opleiding.